آنچه از رزین پلی استر باید بدانیم

(آخرین بروز رسانی در تاریخ ۹۹/۰۳/۳۰)

 resin

رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و کارهای صنعتی و تولید سنگ مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر وقتی با هاردنر (خشک کن) مخلوط می گردد پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. به هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد، در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن، اندکی کاهش می یابد. پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند و مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.

پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود، انجام داد.

رزین پلی استر به بعضی اجسام مانند چوب می چشبد. برای جلوگیری از این امر می توانیم از پارافین و یا فیلم نیز استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه نایلون مانند نازک ایجاد می کند. رزین پلی استر باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد. پلی استر بعد از بستن، محکم، غیر سمی و غیر متخلخل می گردد و می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ نمود. انواع رنگ های پودری را می توان با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید. رزین پلی استر در مقابل نور تغییر رنگ نمی دهد. هاردنرهای مورد استفاده در پلی استر، به دو صورت مایع و خمیری وجود دارند که کار کردن با نوع خمیری ساده تر است، هاردنر مایع به رنگ آب است و بوی تندی دارد.

میزان هاردنر در رزین پلی استر:

با کم و زیاد کردن هاردنر، می توان زمان سفت شدن را تنظیم نمود. قانون کلی میزان هاردنر در رزین پلی استر های شفاف، ۲ درصد است. رزین پلی استر در لایه های نازک خیلی به کندی سفت می شود و قسمت بالای آن به حالت چسبنده باقی می ماند. در این موارد، باید مقدار هاردنر را به ۴ درصد رساند. اگر ضخامت پلی استر زیاد باشد، احتمال ترک خوردگی پیش می آید که در این مورد، باید میزان هاردنر را یک درصد انتخاب نمود. وقتی که قالب پلاستیکی است و نسبت به حرارت حساس می باشد نیز باید میزان هاردنر را کاهش داد. اگر مقدار هاردنر از ۴ درصد تجاوز کند، باعث می شود پلی استر خیلی ترد و شکننده شود. برای این که پلی استر حالت قابل انعطافی داشته باشد، بایستی میزان هاردنر را یک درصد گرفت.

ماده شتاب دهنده در رزین پلی استر (کاتالیزور):

ماده شتاب دهنده، مایعی است به رنگ بنفش که از ترکیبات کبالت است. مقدار ماده شتاب دهنده در رنگ و زمان بستن پلی استر تاثیر می گذارد. بسیاری از شتاب دهنده ها زمان سفت شدن را به جلو می اندازند و باعث می شوند پلی استر میل به زردی یا قرمزی پیدا کند. ماده شتاب هنده در ایجاد حرارت به هنگام بستن نیز تاثیر می گذارد. وقتی ماده شتاب دهنده بیشتر باشد، به دلیل تسریع عمل پلیمریزاسیون، حرارت بیشتری تولید می گردد. برای آماده کردن پلی استر اول ماده شتاب دهنده را در آن می ریزیم و خوب به هم می زنیم و سپس ماده ی هاردنر را به آن می افزاییم. باید بسیار دقت داشت که هیچ گاه شتاب دهنده و هاردنر را همزمان با هم مخلوط نکرد، زیرا واکنش نشان داده و تولید گرمای زیاد و در نهایت آتش سوزی و یا انفجار می کند.

 زمان بستن پلی استر:

زمان بستن پلی استر به مقدار ماده شتاب دهنده و مقدار ماده هاردنر و دمای هوای اتاق بستگی دارد. زمان بستن پلی استر شفاف، طولانی تر از زمان بستن پلی استر غیر شفاف است. درجه حرارت پایین در اتاق باعث می شود عمل بستن به تعویق بیفتد. اگر درجه حرارت اتاق زیر ۱۵ درجه سانتی گراد باشد، در پلی استر شفاف عمل سفت شدن صورت نمی گیرد. در این صورت گفته می شود که پلی استر منجمد شده است. ولی پلی استر غیر شفاف در حرارت بالای ۱۲ درجه می تواند سفت شود.

لایه های نازک پلی استر برای سفت شدن به مدت طولانی تری نیاز دارند. پلی استر بعد از بستن، تا چندین روز به سخت شدن ادامه می دهد. بنابراین باید برای صاف کاری آن بعد از چند روز که از قالب بیرون آمد اقدام نمود. مدت بستن پلی استر را می توان با قرار دادن مجسمه در فر آشپزخانه در حرارت ۵۰ تا ۸۰ درجه به نیم ساعت رساند.

میزان انقباض پلی استر:

پلی استرهای مختلف، معمولا بین ۵ تا ۸ درصد حجم خود را در طی زمان انعقاد از دست می دهند. این خاصیت دارای مزایا و مضراتی است. مزیت آن در این است که به علت کوچک شدن، از قالب ساده تر بیرون می آید. ضرر آن در این است که اگر یک لایه از آن را روی لایه دیگری که منعقد شده بریزیم، به علت این که لایه قبلی به علت انقباض با دیواره قالب فاصله پیدا کرده است، به داخل آن فاصله راه پیدا می کند و حجم زائدی را به وجود می آورد که بعدا باید تراشیده شود.

 

 رنگ کردن مجسمه های پلی استری:

می توان پودر رنگ یا خمیر رنگ (پیگمنت) که به مادر رنگ معروف است را با پلی استر مخلوط نمود و خوب به هم زد و سپس کبالت را به آن اضافه کرد. پس از انجام مراحل بعدی و انعقاد مجسمه، وقتی آن را از داخل قالب بیرون بیاوریم، مجسمه رنگی یکدست خواهد داشت.

مجسمه های پلی استری را همچنین می توان با جوهر و رنگ فوری مخصوص اتوموبیل رنگ آمیزی کرد. با جوهر رنگ مقداری استون یا تینر فوری مخلوط می کنیم و با قلم مو آن را به روی مجسمه پلی استری می کشیم. یکی دیگر از رنگ های مورد استفاده برای پلی استر، رنگ های آلکید می باشند.

برای سفید کردن پلی استر از خمیر رنگ سفید و پودر تیتان می توانید استفاده کنید. برای تبدیل پلی استر به فلز از پودر اکلیل و انواع پودر فلزها می توان استفاده نمود.

برای کم مصرف شدن پلی استر از مواد حجم دهنده مانند پودر کربنات کلسیم و تالک و مل و پودر چوب می توان استفاده کرد ولی از گچ و مواد آهکی پرهیز نمایید.

پراکسید (خشک کن) را در انتها اضافه نمایید تا برای سفت شدن زمان را از دست ندهید.

برای توخالی بودن مجسمه یا هر شیئی فقط باید قالب را بطور مدام تا ژله شدن پلی استر چرخاند و برای بسته شدن محل انتهای قالب در نهایت مقداری از پلی استر ترکیب شده را داخل قالب ریخته و آن ایستاده قرار می دهیم تا بسته شود.

 

سیلیکون قالبسازی

بهترین قالب برای پلی استر، سیلیکون RTV2 برای اشیائ دارای خط تقارن که از قالب به سختی بیرون می آیند مناسب است در غیر ایصورت از PVC یا قالب گوشتی و سایر قالب ها می توان بهره برد.

سیلیکون ازجمله مواد پلیمری است که ازترکیب اتم های سیلیسیم و اکسیژن تشکیل شده است. این ساختمان مولکولی موجب مقاومت بیشتر آن در برابرحرارت نسبت به مواد آلی دیگر میگردد. با فرمولهای مختلفی از این مواد میتوان به طیف وسیعی از حالتهای فیزیکی دست یافت.

سیلیکونها را میتوان بصورتهای مختلف تولید نموده و مورد استفاده قرارداد.

سیلیکونهای مایع (روغن سیلیکون)

سیلیکونهای گرما پخت  (HTV)

سیلیکونهای هواپخت (RTV)

 

سیلیکونهای مایع: در مواقعی که بخواهیم ویسکوزیته سیلیکون مورد استفاده را کاهش دهیم از این مواد استفاده می نماییم. در ضمن این مواد باعث کاهش سختی پس از عملیات پخت نیز میگردند.

 

سیلیکونها   :  (RTV Room temperature vulcanization)

قابلیت پخت در دمای اتاق و نیز انعطاف پذیری و عدم چسبندگی به سطوح را دارد. با توجه به ویسکوزیته این مواد میتوان از این مواد در کپی برداری از سطوح ومدلها استفاده نمود. این مواد بسیار منعطف بوده و استفاده از آن به دفعات تاثیری در کیفیت این مواد ندارد. با استفاده از کاتالیستهای ویژه میتوان سرعت پخت را تا حدزیادی افزایش داد.

کاربرد:ساخت قالبهای عمومی، ساخت قالبهای دقیق مدل سازی، ریخته گری های سریع و مکرر، تکثیر در سرامیک سازی، صنایع سرامیک سازی، صنایع مجسمه سازی، قالبها ی مقاوم در برابر کشش، صنایع واشر سازی، ورق های طلاکوبی ، روان کننده ها و جدا کننده ها، قالب محصولات پیچیده با ابعاد دقیق.

 

سیلیکونهای  (HTV high temperature vulcanization):

با توجه به خواص بالای این مواد میتوان از آنها در ساخت قطعاتی که درمعرض حرارت میباشند استفاده نمود. ازجمله کاربردهای این مواد ساخت قالبهای عمومی و ریخته گری می باشد. از جمله کاربردهای این مواد می توان به ساخت قالبهای سرامیک سازی و واشر سازی نام برد.

 

در ادامه، موضوعاتی تکمیلی با سرفصل های زیر آمده که در هنگام کار کردن با رزین ها به ویژه رزین پلی استر به آن احتیاج پیدا میکنید. این اطلاعات که به سادگی پیدا نمی شوند، تخصصی و البته به زبان ساده می باشند که می توانند برای تان راهگشا باشند. پیشنهاد می­کنم در صورت نیاز آن را دریافت کنید تا پاسخ پرسش های احتمالی خود را پیدا کرده و سریعتر و مطمئن تر به هدفتان برسید.

 دلایل ایجاد حباب و راه حل های از بین بردن آن

دلایل ترک خوردن و تاب برداشتن قطعه

دلایل خشک نشدن یا چسبناک ماندن قطعه

رزین پلی استر غیر اشباع

رزین اپوکسی (رزین آرالدیت)

کوبالت (جوهر)

پرکننده (فیلر)

انواع پرکننده ها

فیلر رنگی

خشک کن یا هاردنر (کاتالیست)

نوع واکنش

قابلیت­های قطعات رزینی

دمای محیط

نحوه نگهداری رزین

رزین سرد

رزین داغ

حلال­های رزین

نحوه ترکیب کوبالت

نحوه ترکیب خشکن کن یا هاردنر

تعیین درصد کوبالت و خشک کن

تعیین دمای محیط

فازهای سه گانه خودگیری رزین داغ

استفاده مجاز از رزین

در صورتی که به نکته مبهمی برخورد کردید می توانید در پایین همین صفحه از قسمت نظرات با بنده تماس بگیرید تا در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما باشم.

در مواقع ضروری نیز می توانید از طریق تلفن با بنده تماس بگیرید.

۰۹۳۵۳۳۸۸۱۰۷

امیر یوسف زاده

راهنمای خرید: پس از کلیک بر روی دکمه خرید، در پنجره باز شده اطلاعات درخواستی را ثبت کنید و مجددا دکمه خرید را بزنید تا ادامه کار انجام شود .

(اطلاعات درخواستی برای خرید عبارتند از: نام و نام خانوادگی جهت شناسایی شما در سیستم، شماره تماس جهت دسترسی سریع به شما در مواقع ضروری و ایمیل جهت ارسال فایل خریداری شده. اطمینان کامل به شما داده میشود که ایمیل و شماره تماس شما به صورت محرمانه نزد سایت بالکن خواهد بود و هیچگونه استفاده تبلیغاتی نخواهند داشت)

(پس از تراکنش بانکی موفق، لینک دانلود، نمایش داده میشود و همچنین به ایمیلتان نیز ارسال می شود.)

همچنین علاقه مندانی که امکان خرید آنلاین این فایل آموزشی را ندارند، میتوانند مبلغ را به شماره کارت زیر واریز کنند و از طریق واتس اپ به بنده اطلاع دهند تا فایل را به وسیله موبایل و برنامه واتس اپ و یا ایمیل دریافت کنند.

شماره کارت بانک صادرات به نام امیر یوسف زاده

۶۰۳۷۶۹۷۴۶۳۴۷۲۷۳۵

با سپاس از همراهی شما

قیمت: ۱۰۰۰۰۰ تومان

 

Offerبسته ویژه قالبگیری – شماره یک

قالب گیری یک تکه با سیلیکون به زبان ساده

ساخت قالب سیلیکونی برای برگ و گلبرگ

قالب گیری دو تکه با سیلیکون به زبان ساده

طرز تهیه خمیر قالب گیری و مجسمه سازی

ساخت قالب سیلیکونی برای تولید محصولات فایبرگلاس

 

[bws_google_captcha]

563 thoughts on “آنچه از رزین پلی استر باید بدانیم

  1. سلام استاد یوسفی زاده .
    من میخواستم کارای پلی استری که خریداری کردم رو رنگ امیزی کنم و کسب رزق کنم . هیچ اطلاعی در خصوص رنگ امیزیشون ندارم . ولی ترجیح و هدفم اینه که سطحی صاف و براق و نزدیک به ابکاری یا ورق طلا دربیارم با رنگهای طلایی و نقره ای . ممنون و دعاگوی شما هستم اگه راهنماییم کنید که با چه وسیله ای مثل قلمو یا اسپره یا ورق طلا و چه رنگ و پودر یا مایع براق کننده میتونم به سطحی صاف و براق و چشم نواز دست پیدا کنم که عین کارای ابکاری بشه . چون هزینه ابکاری تا جایی ک پرسیدم زیاده و بنده سعی دارم با خرید و رنگ امیزی این کارا درامد داشته باشم .

    1. سلام
      اگه میحواهید شبیه به آبکاری بشه، بهترین گزینه استفاده از ورق یا مایع طلا و نقره هستش وگرنه تقریبا هیچ کدوام از رنگ ها جواب نمیده .

  2. درود استاد .
    بنده فقط با قسمت تاب دار شدنه کارم مشک دارم زمانی ک رزین پلی استرم خشک میشه و حجم کم مینه از دیواره قالب جدا میشه و رو ب بالا خودشو میکشه
    داخله کارم از چوب هم استفاده میکنم برابر با حجم زینم
    چطور میتونم جلوی این تاب دار شدن رو بگیرم ؟
    ممنون …

    1. سلام
      هر قدر مقدار رزین بیشتر باشه این اتفاق بیشتر میفته. باید پودر بیشتری به رزین اضافه کنید. همچنین بعضی مواقع باید کار رو که از قالب در میاریم و هنوز کامل سخت نشده روی سطح صاف قرار بدیدم یه وزنه ای هم بذاریم روش تا صاف خشک بشه و تاب برنداره
      پیروز و تندرست باشید

  3. سلام جناب مهندس ممنون میشم راهنماییم کنید، یک صفحه میز از چوب و رزین پلی استر به ضخامت حدودا ۱۲ میلیمتر درست کردم به نسبت ترکیب ۱ کیلو رزین ۲گرم شتاب دهنده ۱۰گرم هاردنر ولی ترک خورد، آیا در ترکیب اشتباه کردم؟ قبلاً هم ۲۰ گرم هاردنر استفاده کردم خیلی زود ژله‌ای شد و نتونستم بریزم تو قالب، چکار کنم؟
    اگر امکان داره قیمت رزین پلی استر و اپوکسی رو هم بهم بدین،ممنون که وقت میزارید

    1. سلام
      رزین پلی استر عموما توی حجم های بزرگ ترک میخوره مگر اینکه داخلش الیاف داشته باشه یا در لایه های نازکتر ریخته بشه
      میزان هاردنر هم بهتره که دو برابر کوبالت باشه
      پیروز و تندرست باشید

  4. سلام
    من ی حجمی رو میخوام با پلی استر بسازم.ولی تقریبا هیچ اطلاعاتی از نحوه کار با پلی استر ندارم.آیا این فایل میتونه به من صفر تا صد کارو یاد بده؟اینم بگم که چون فقط همین ی حجمو میخوام بسازم شرکت کردن تو دوره هاش برام صرفه اقتصادی نداره.اگه میشه راهنماییم کنید.ممنون

    1. سلام
      اگه قرار فقط یدونه ازش بسازید شاید به صرفه نباشه چون هزینه قالبگیری هم داره. به نظر من بهتره که روی حجمی که ساختید رو فایبرگلاس بگیرید و سپس پرداخت بشه تا تمیز و محکم باشه.
      پیروز و تندرست باشید

  5. سلام
    آیا فوم پلی استر هم وجود دارد
    من به فومی نیاز دارم که مقاومت فشاری بالایی داشته باشه سبک باشه و حداالمکان امکان ریختن در قالب را داشته باشد
    ممنون از لطف شما

    1. سلام
      اگه منظورتون خود میله هم زن هستش، من خودم بعد از چند بار استفاده با چکش بهش ضربه میزنم و میشکنه و میریزه. اگه قبلش چند بار باهاش سیلیکون هم بزنید، یه لایه سیلیکون میچسبه بهش و رزین به راحتی ازش جدا میشه.
      واسه ظرف هم زن هم بهتره که از سطل پلاستیکی استفاده کنید و پس از دو سه با مواد درست کردن، سطل رو فشار بدید و مواد خشک شده ازش جدا میشه و میریزه بیرون. فقط نباید مواد بیشتر از دو سه لایه روی هم خشک بشه چون خیلی سخت میشه و سطل رو هم میشکنه
      پیروز و تندرست باشید

  6. سلام
    با رزین پلی استر تا چه اندازه ای می توان یک قطعه را درست کرد؟ مثلا قاب آینه ای با اندازه یک متر را هم می شود با رزین پلی استر تولید کرد و تاب برندارد؟
    ممنون

    1. سلام
      به مدل هم بستگی دتره. در سایر بزرگ باید از الیاف فایبرگلاس یا سیم مفتول یا هر چیز دیگه ای برای مسلح کردن کار استفاده کرد تا استقامت بالا بره
      پیروز و تندرست باشید

  7. سلامم خسته نباشید میخواستم بدونم این گلدونهایی که به اسم بتنی فروخته میشه رو با چه رزینی میشه تولید کرد؟ آیا نکته خاصی داره که دقیقن عین بتن دربیاد؟

  8. سلام جناب مهندس
    خواستم بپرسم بجز کربنات چه موادی میشه بارزین ترکیب کرد که ارزونترتموم بشه
    ممنون ازراهنمائیتون

    1. سلام
      از پودر سنگ هم میتونید استفاده کنید ولی کیفیت کربنات رو نداره. از مل هم میتونید استفاده کنید ولی از کربنات گرونتر در میاد
      پیروز و تندرست باشید

  9. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم که آیا برای براق کردن سفال یا ظروف سرامیکی میشه از رزین استفاده کرد؟ و اگه بشه استفاده کردبعد خشک شدن میشه ازش استفاده کرد سمی نمیشه

    1. سلام
      باید از جلا دهنده یا رزین های پاششی استفاده کنید
      پس از خشک شدن نباید مواد گرم داخلش بریزید
      پیروز و تندرست

  10. سلام خسته نباشید من ریزین بروی سنگ انتیک زدم با برس اگر خشک نشه چیزی هست که روی ان پاشید تا خشک شود از خشک کن استفاده نکردم ولی بعضی از قسمت ها خشک و چسب ناک شون میشه بگید باید چکار کنم

    1. سلام
      یا باید با تینر فوری پاک کنید یا دوباره رزین رو با هاردنر مخلوط کنید و بزنید روی کار
      پیروز و تندرست باشید

  11. با سلام
    برای ساخت یه قطعه میله ای شکل در اندازه یک مداد چه رزینی مناسب تره ؟ رزین پلی استر قیمت بهتری داره اما آیا استحکامش خوب هست ؟

    1. سلام
      میتونید از پلی استر استفاده کنید و برای استحکام بیشتر، داخل قالب یه سیم یا مفتول بذارید و سپس رزین بریزید تا استحکام قطعه چندید برابر بشه
      پیروز و تندرست باشید

        1. سلام
          یک درصد کوبالت و دو درصد هاردنر. اگه زمانش براتون طولانی بود این مقدار رو دو برابر کنید
          پیروز و تندرست باشید

  12. سلام جناب مهندس من دنبال یه فرمولاسیون برای تولید رزین پلی استر و رزین اپوکسی میگردم اگه امکانش هست بهم کمک کنید؟

  13. سلام
    از توضیحات خوب و حوصله ای که بخرج می دهید تشکر میکنم
    در ۲ مورد سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمائید

    اول اینکه من نیاز به عدسی هایی دارم (ذره بین) که یکطرفش محدب و طرف دیگرش صاف باشه به اندازه قطر ۲۵ سانت و ضخامت وسط ۲ سانت که هم کاملا شفاف ، صاف و بدون کوچکترین حباب باشه و تغییر رنگ هم نده و نیز در اثر فشارهایی مثل ناخن نیز مقاوم باشه و در دمای معمولی و زیر نور قوی چراغ استفاده خواهد شد.
    آیا از مواد ترکیبات کاربردی شما میشه برای تولیدش استفاده کرد؟
    تولید هر یک از این عدسی ها چه مدت زمان میبرد؟
    قیمت تقریبی مواد لازم برای هر عدسی در چه حدودی خواهد بود؟
    چه نکاتی مهمی را باید بدانم و در نظر داشته باشم؟

    دوم اینکه برای محکم کاری و بادوام شدن یک کاور فایبرگلاسی که قسمتی از اون خیلی نازک (کمتر از نیم میلیمتر)هست و به عرض حدود ۲ سانت و طول حدود ۱۰ سانت از فوم(بصورت اسپری به محل مورد نظر) که استحکام کمی دارد و مقاوم نیست ،استفاده میشود
    شما چه روشی و چه موادی را پیشنهاد میفرمایید؟
    قیمت مقدار یا حجم مشخصی از آن مواد چقدر خواهد بود؟
    و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؟

    1. سلام
      باید از رزین اپوکسی استفاده کنید ولی اصولا زرد خواهند شد مگر اینکه فروشنده بهتون ضمانت بده که زرد نمیشه.
      در مورد کاور فایبرگلاسی هم منظورتون رو متوجه نشدم
      پیروز و تندرست باشید

  14. سلام جناب مهندس
    ما تو کار تولید سنگ مصنوعی برای صفحه کابینت هستیم میخواستم بدونم چجوری میتونم صفحه pvcبه رزین پلی استر و چه را حلی برای جلوگیری از کمتر جمع شدنش هست بچسبونم

    1. سلام
      چسبوندن یه مقدار میتونه سخت باشه ولی از خود رزین به عنوان چسب میتونید استفاده کنید و یا اینکه مثل صفحات ام دی اف به هم پیچ کنید. از چسب آکواریوم هم شاید بشه استفاده کرد.
      برای اینکه جمع شوندگی پلی استر کمتر بشه باید از پرکننده های بیشتری استفاده کنید و همچنین در بین کار از فایبرگلاس هم استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  15. سلام
    برای تهیه بتن پلیمری با پلی استر مقدار رزین و اسید به چه نسبت مخلوط کنیم و سوال دوم اینکه اسید هاردنر رو در چه مرحله ای اضافه کنیم

    1. سلام
      رزین مخصوص بتن، کربکسیلات اتر هستش و از پلی استر نمیشه استفاده کرد
      پیروز و تندرست باشید

  16. سلام خسته نباشید…خواستم بپرسم تماس رزین با پوست لب یا ناخوداگاه مقدار کمی بلعیده شه میتونه خطرناک باشه؟؟؟

    1. سلام
      اگه رزین سفت شده باشه که هیچ مشکلی نیست و دفع میشه ولی اگه مایع باشه و به اشتباه خورده بشه، میتونه آسیب بزنه و باید به پزشک مراجعه بشه
      پیروز و تندرست باشید

  17. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما جناب مهندس یوسف زاده گرامی
    ببخشید سوال دیگه ای که داشتم این که آیا میزان کبالت و هاردنر بر روی سختی قطعه نهایی اثر زیادی دارد؟

    1. سلام
      بله، اگه مقدارش بیش از اندازه باشه باعث شکنندگی و ترک خوردگی میشه
      پیروز و تندرست باشید

  18. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما جناب مهندس یوسف زاده گرامی
    بنده در زمینه ساخت ساب سنگ با رزین پلی استر فعالیت میکنم
    سوالی که از محضر شما داشتم این هست که چطور می توانم استحکام قطعه ساخته شده از پلی استر را کاهش دهم؟
    بنده طبق شنید ها به کمک استایرن و تینر ۱۰۰۰۰ کمی رزین را در ابتدا رقیق کردم و سپس اقدام به ساخت قطعه (ساب سنگ) نمودم ولی دقیقا نتیجه معکوس گرفتم.
    ساده خدمتتان عرض کنم ما یک سری مواد داخل رزین اضافه میکنیم که بعد از سفت شده اون قطعه (ساب سنگ) داخل دستگاه ساب قرار میگیرد و بایستی در زمان حدود یک روز کاری در اثر تماس قطعه (ساب سنگ )با سطح سنگ رزین پلی استر خورده شود و مواد داخل ساب سنگ سطح سنگ را جلا دهد که اگر این زمان زیاد و در حد چند روز کاری طول بکشد عملا اون قطعه (ساب سنگ) کاری انجام نمی دهد.
    خیلی لطف میکنید اگر کمکم کنید.

    1. سلام
      باید مقدار حلال رو افزایش بدید که استقامت رزین کاهش پیدا کنه و همچنین از پرکننده هایی که باعث افزایش استقامت رزین میشه کمتر استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  19. سلام،خسته نباشید. به سوال داشتم اینکه رزین با اسید و کبالت هرکدام با چه نسبتی باید ترکیب شوند تا مقاومت مکانیکی خوبی بدهند نه زیاد نرم باشد و نه زیاد ترد.

  20. سلام
    نام حلال مورد استفاده برای رزین پلی استر قبل از اینکه سفت بشه چیه؟
    رزین رو با هاردنر و کبالت مخلوط کردم قبل از اینکه بخاد سفت بشه از چه حلالی استفاده کنم تا تجهیزات رو باهاش تمیز کنم؟

    1. سلام
      از استون و استایرن میتونیداستفاده کنید ولی در دسترس ترینش تینر فوری ۱۰۰۰۰ هستش
      پیروز و تندرست باشید

  21. سلام یه سوال داشتم من یه قالب مقوایی ضخیم دارم اگه بهش رزین پلی استر بزنم بعد خشک شدرن رزین داخلش گچ بریزم بریزم کچ به رزین موقع در اوردن از قالب میچسبه یا نه؟اگه روغن یا پارافین بزنم چی؟

    1. سلام
      بله گچ به رزین هم میچسبه مگر اینکه بهش واکس فایبرگلاس یا وازلین بزنید. روغن و پارافین هم میتونه جوابگو باشه
      پیروز و تندرست باشید

  22. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندسین. بنده ۱سال و نیم در زمینه کفپوش های اپوکسی۳بعدی ساده استیکر و پوستر دیواری ۳بعدی. و سقفهای کشسان۳بعدی آسمان مجازی ۳بعدی فعالیت میکنم. ولی اولویت و سوال های اصلی بنده در مورد مصالح کفپوش اپوکسی۳بعدی و ساده و دکوراتیو و صنعتی هستش. در مورد طرز اختلاط و نحوه مخلوط کردن .درصد اختلاط های پرایمر .هاردنر .رزین اپوکسی و…..مشکل اساسی دارم. کلا دنبال فیلم ها .کتابها و هر منبعی که مربوط به کفپوش های اپوکسی۳بعدی ساده استیکر و. ….هستم تا کاملا همه چیز رو یاد بگیرم. به خدا قسم از اون شرکتی که آموزش و نمایندگی گرفتم اصلا پشتیبانی نمیکنن و راهنمایی نمیکنن. من هم دنبال یک شرکتی هستم که فعالیتم رو با این شرکت انجام بدم و تمام مصالح و ……رو بخرم و اجرا کنم. البته نمایندگی انحصاری ندادن بهم. حتی ۳تا کاره کفپوش اپوکسی انجام دادم . و ۷ تا پوستر دیواری ۳بعدی انجام دادم . ولی تو کفپوش اپوکسی. پلی اورتان. و….ضعف ها و سوالات زیادی دارم. خواهش میکنم کمکم کنید راهنماییم کنید. آماده هستم تا با شما و این شرکت همکاری کنم. توروخدا در مورد پرایمر. لایه میانی. نهایی.لاک .رزین اپوکسی. گروت اپوکسی .بتونه اپوکسی و…..در مورد اختلاط مصالح و نحوه دقیق درصد اختلاط ها و نکات مهمی که باید رعایت بشه در این موردها رو بهم بگید . شماره تماس من : ۰۹۱۴۲۱۲۶۸۲۷ هستش. خواهشا راهنماییم کنید. خیلی سپاسگزارم.

  23. با درود
    استاد میشه بفرمایید رزین پلی استر سفت شده رو با چه حلالی میتونیم شل کرده و پاک کنیم ؟

  24. سلام و خسته نباشید
    ببخشید ی سوال داشتم من میخوام کارگاه ساخت ظروف پلی استر بزنم به صورت دستی
    میخواستم ببینم استفاده از این مواد در حال تولید برای سلامتی انسان مضر نیست؟

    1. سلام
      در صورتی که نکات ایمنی رو رعایت کنید مشکلی نداره مگر اینکه رعایت نکنید یا اینکه کلا به این مواد حساسیت داشته باشید
      پیروز و تندرست باشید

  25. سلام،میخواستم بدونم که مبلم از جنس رزین هست و پایه اش شکسته اینو چه جوری بهم بچسبونم که مثل روز اولش سفت و محکم بشه،با تشکر

  26. سلام، من صنایع دستی درست میکنم و تا الان کار ضد آب شدن کالا و رزین اش رو خودم میزدم. ولی چند مدته نمیتونم این کار رو بکنم. شما جایی یا کسی رو میشناسین که کار پلی استر کردن رو انجام بده و با من بتونه همکاری کنه؟

  27. سلام استاد خسته نباشید چطور میتونم حباب رزین پلی استر که با پودر کربنات و جوهر و کبالت و اسید ترکیب شده را بگیرم ممنون میشم کمکم کنید چون در اخر کار وقتی از قالب در میارم انتهای کارم حالت اسفنجی داره که به علت داشتن حبابه

    1. سلام. ابتدا قبل از ریختن تو قالب محلول اماده شده باید با همزن خیلی خوب هم زده بشه تا هیچ حبابی نماند. تنها راه حل کردن و هم زدن توسط همزن است.

      1. سلام
        اگه منظورتون اینه که کربنات کلسیم کاملا با رزین ترکیب بشه و گوله گوله باقی نمونه، فقط باید از همزن استفاده بشه ولی اگه حبای های ریز پشت کار منظورتون هست، بعد از اینکه مواد ببه وسیله همزن ترکیب شدن قبل از اضافه کردن هاردنر باید مقداری فرصت بدیم تا حباب ها خارج بشن و بعد هاردنر رو اضافه کنیم و در این مرحله مواد و هاردنر رو به صورت دستب هم بزنیم تا حباب نگیره
        پیروز و تندرست باشید

  28. سلام من یک دست مبلمان خریدم ک در فاکتور نوشته شده جنس چوب و پلی استر هست میخاستم ببینم این پلی استر در کجا بکار برده شده و آیا جنس این مبل خوبه یا نه؟؟

    1. سلام
      عموما گل ها و نقش هایی که داره (منبت کاری ها) از جنس رزین هستند.
      از نظر خوب بودن هم بستگی داره که چطوری کار شده. ایشالا که خوبه و مشکلی نخواهد داشت
      پیروز و تندرست باشید

  29. سلام
    من با رزین پلی‌استر کار میکنم دما محیط هم تقریبا ۱۸ درجه سانتی گراد خواستم بدونم چقدر کبالت و هیدروکسید بزنم تا بعد از یک ساعت و نیم‌کاملا خشک بشه

    1. سلام
      به ازای وزن رزین باید حداقل یک دصد کوبالت و دو درصد هاردنر اضافه کنید. البته پس از ۲۰ دقیقه تقریبا سفت شده
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      بعضی از رنگ فروشیها شاید داشته باشن و باید دقت کنید برای پاشش نباشه
      بنده هم میفروشم. کیلویی ۴۰ تومن
      پیروز و تندرست باشید

  30. سلام
    وقت بخیر
    من برای برای کردن تزئینات سنگی از رزین سنگ استفاده میکنم اما بعد از خشک شدن سطح کار پراز حباب های خیلی خیلی ریز میشه
    مشکل کار بنده کجاست و چطور میشه اونو حل کرد
    ممنون

    1. سلام
      متاسفانه درست متوجه نشدم. بهتر توضیح بدید و بگید از چه رزینی استفاده میکنید
      پیروز و تندرست باشید

  31. سلام خسته ایا رزین خاصیت خنکندگی هم داره مثلا اگر گرم بشه کمی خاصیت خنک کنندگی داره یا نه گرما رو تو خودش نگه میداره برای قطعات الکرتونیکی منظورم هست اگر استفاده بشه چون قطعات گرما تولید میکنند ای رزین میتونه حرارت رو دفع کنه

    1. سلام
      خاصیت خنک کنندگی که نداره ولی تا حدودی میتونه گرما رو منتقل کنه
      پیروز و تندرست باشید

  32. سلام من میخوام کار تابلو سازی حشرات را با رزین انجام بدم قطر کارم حدود ۵سانت میشه از چه رزینی با چه ها نری استفاده کنم که هم قطر ۵سانت جوابگو باشه و هم زیاد حباب نزنه

    1. سلام
      باید از رزین اپوکسی شفاف استفاده کنید. به خاطر قطر زیاد باید حداقل دومرتبه رزین رو بریزید که مشکلی ایجاد نکنه
      بنده هم رزین این کار رو دارم
      پیروز و تندرست باشید

  33. سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد
    من میخام آب نمای خونه رو که رنگ کفش به مرور زمان پوسته پوسته
    شده وریخته رو رنگ کنم لطفاً راهنمایی بفرماییدچکار کنم.
    باتشکر

    1. سلام
      رنگ هایی که پوسته کرده رو با سمباده بتراشید و با دستمال تمیز کنید که هیچ خاک و غباری باقی نمونه و بعد با رنگ روغنی رنگش کنید
      پیروز و تندرست باشید

  34. سلام
    یک سوال داشتم تقربا تمامی تولیداتم حباب میزند
    مواد را مرحله ای اضافه میکنم
    ۳۰ ساعت به مواد زمان میدم قبل از ریخته گری
    از ویبره هم استفاده میکنم باز هم مجسمه حباب میگیرد
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر قبلی

    1. سلام
      منظورتون رو از سی ساعت زمان دادن به مواد رو متوجه نشدم.
      یه عکس از کارتون به تلگرام بنده بفرستید و نسبت ترکیب رزین و کربنات رو هم بفرمایید
      پیروز و تندرست باشید

  35. سلام.من برای ضداب کردن ظروف سفالی و سینی چوبی از کریستال سرونیک استفاده میکنم.ولی از لحاظ قیمت اصلا نمیصرفه…هد بستنه بندی کوچک حدود ۱۸ تومان هست.آیا به جز این نام تجاری محصولی وجود نداره که بشه کیلویی تهیه کرد؟

    1. سلام
      میتونید از رزین اپوکسی استفاده کنید. کیلویی ۴۰ هزار تومان. اگه مقدار زیاد بخواهید یه کم ارزونتر هم میشه داد.
      پیروز و تندرست باشید

  36. سلام خسته نباشید، ممنون از مطالب مفید و وقتی که میذارید.. آقا ما تو کار تولید سنگ نورانی هستیم، تا الان از اپوکسی استفاده میکردیم الان میخوایم از پلی استر استفاده کنیم با درصد های ۱ درصد کبالت و دو درصد اسید که استفاده میکنیم رنگ رزینمون خیلی کدر و تقریبا قهوه ای میشه، علتش چی میتونه باشه به نظرتون؟؟

    1. سلام
      پلی استر کلا به زردی میزنه و احتمالا کوبالتتون هم قوی هستش
      پیروز و تندرست باشید

  37. سلام من چند نوع چسب برای چسباندن اکلیل رو تور پارچه ی بهم معرفی کنید و اینکه من خودم چسب چوب استفاده کردم زمانی که خشک میشه شکننده است و اکلیل از روش میریزه و چسب بتن که مثل چسب چوب هستش اونم استفاده کردم اون بهنره از چسب چوب هستش اما باز اون مدل و کیفیتی که من میخوام‌ نیست یه رزین یا چسبی بهم معرفی کنید که زود خشک محکم شفاف و نرم و قابل انعطاف پذیر روی تور پارچه ی باشه ممنون‌میشم

    1. سلام
      متاسفانه در زمینه چسب ها تجربه و اطلاعات زیادی ندارم و رزینی هم که بخواد کار شما رو راه بندازه و منعطف هم باشه نداریم
      پیروز و تندرست باشید

  38. درود بر شما.با چه چسبی میشه چیزی روی مجسمه از جنس رزین چسبوند؟
    ممنون از صبوری شما…

  39. سلام خسته نباشین،میشه ازتون خواهش کنم ‌ بهم پاسخ بدین..من تندیس دست و‌پای کودک رو قالب میگیرمو مبخوام به جای گچ رزین بریزم.رزینی که قالب بشه باهاشدرست کرد اسمش چیه؟؟مارکشواسمش؟من از رنگ فروشی خریدم و ۲تا محلول بود و شفاف بود و فقط قاطی کردم و‌ریختم داخل قالب ولی بعد از۵ساعت در اوردم هنوز شل بود و‌بعضی جاهاش بنفش بود و‌بعضی جاهاش سفید بود و شله شل بود.حالا میخوام بدونم باید هم بزنم قبل ریختن تو‌قالب؟؟

    1. سلام
      رزین پلی استر رو باید امتحان کنید. البته من خودم امتحان نکردم و شاید به خاطر خیس بودن قالب یه مقدار کار تمیز در نیاد و همچنین به خاطر سخت شدن رزین، اصلاح کردن تندیس ها خیلی سخت میشه.
      رزین پلی استر هم باید به همراه هاردنر و کوبالت تهیه بشه و پس از ترکیب با اندازه های دقیق و درست و مخلوط کردن داخل قالب ریخته بشه.
      در کل پیشنهاد میدم از همون گچ استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  40. سلام من بال مجسمه پلی استری شکسته میخواستم بپرسم چجوری و با چه چسبی میشه چسبوند، در ضمن نمیخوام شکستگیش معلوم باشه؟!

    1. سلام
      با چسب یک دو سه میشه چسبوند. اگه ناجور نشکسته باشه معلوم نمیشه، در غیر اینصورت شاید باید یخورده لکه گیری و رنگ بشه
      پیروز و تندرست باشید

  41. با عرض سلام و خسته نباشید
    دوستان کسی اطلاعاتی در مورد نیم پلیستر براق داره ؟
    آیا میشه روی سنگ آنتیک از نیم پلیستر براق استفاده نمود بجای رزین سنگ

  42. سلام،برای رقیق کردن سیلیکون ازچی استفاده کنم؟موقع ساخت قالب نازک ضدشره استفاده میکنم که سیلیکون زود خمیری به خودش میگیره.

    1. سلام
      خاصیت ضد شره همینه که سیلیکون حالت خمیر به خودش بگیره. برای لایه اول از ضد شره استفاده نکیند
      پیروز و تندرست باشید

  43. سلام وقت بخیر جناب مهندس
    میخواستم بپرسم میشه با رزین چیزی شبیه پارافین ژله ای تولید کرد که همون کارایی رو داشته باشه و شفاف وبی رنگ بشه؟

    1. سلام
      اگه فقط میخواهید شفاف باشه باید از رزین اپوکسی شفاف استفاده کنید. البته پس از خشک شدن سفت میشه و نرم و منعطف نخواهد بود
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      اگه با هاردنر مخلوط نشده باشه همون اول باید با یه دستمال تمیز رزین رو بردارید و با تینر یا استون تمیز کنید البته اگه این حلال ها خودش به چرم آسیب نزنه و اگه با هاردنر مخلوط شده و خشک هم شده دیگه نمیشه کاری کرد
      پیروز و تندرست باشید

  44. سلام و عرض ادب .بنده در مورد بازار کار این شغل سوال داشتم از خدمتتون که اشباع شده یا نه.ایا من که از صفر میخوام اموزش ببینم جای پیشرفت داره که به درامد خوبی برسم .من در همدان هستم .ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

    1. سلام
      در صورتی که بخواهید فقط کارهای موجود در بازار رو کپی کنید، آینده درخشانی نخواهد داشت ولی اگه با خلاقیت خودتون کارهای جدید به بازار معرفی کنید، هیچ وقت بازار اشباع نخواهد شد
      پیروز و تندرست باشید

  45. با سلام خدمت شما مهندس عزیز
    اول تشکر کنم از سایت خوبتون
    دوم من برای استفاده یک ماده شفاف برای روی کاشی در سطح زیاد بین دو ماده رزین و کریستال مایع نمیدونم کدوم بهتره میخواستم اگر لطف کنید در این زمینه من رو راهنمایی کنید
    و اگر بفرمایید چه طور میتوانم با شما در تماس باشم ممنون میشم

    1. سلام
      از رزین اپوکسی استفاده کنید. راه های تماس هم در قسمت تماس ساین موجود میباشد
      پیروز و تندرست باشید

  46. سلام،شما کانال تلگرام هم داریدکه بیشتر مطلب داشته باشید و ما در این زمینه مطلع تر بشیم؟

  47. سلام من میخوام ی کارگاه صنایع دستی راه بندازم و ب خشت رزین احتیاج دارم اما ن بلدم قالب درست کنم ن میدونم چجوری از رزین استفاده کنم ممنون میشم کمکم کنید رزین خیلی گرونه؟

    1. سلام
      منظورتون از خشت رزین نمیدونم چیه.
      با تهیه و استفاده از آموزش های سایت بنده هم قالبگیری رو یاد میگیرید و هم استفاده از رزین رو.
      در حال حاضر رزین به صورت بشکه های ۲۰۰ کیلویی، کیلویی ۷۰۰۰ تومنه
      پیروز و تندرست باشید

  48. سلام من دانشجوارشدبیوتکنولوژیم میخوام رزین تولیدکنم که دیگ ازچین واردنشه امکانش کمکم کنیدومواداولیش چیه؟؟؟

    1. سلام
      خانواده های مختلفی داره و از طریق جستجو در اینترنت و البته بیشتر در سایت های خارجی اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد
      پیروز و تندرست باشید

  49. سلام استاد خسته نباشید، من معرق خط کار میکنم پیشنهاد شما برای سیلر کاری و سنباده زدن چیه و آیا اصلا نیاز هست ، چون با پیستوله برقی بزنم درز کارو چجور سنباده بزنم و اینکه برای اینکه در تیم پلی استر کارم شیشه آیی بشه و حالت اشکی نشه چیکار کنم و مقدار هاردنر و نیم پلی استر رو بفرمایید، ممنون

    1. سلام
      کار شما به رنگ کاری مربوط میشه و رزین های پاششی ولی حوزه کاری بنده در زمینه رزین های ریخته گری هست.
      البته تا جایی که تجربه دارم، سیلر که باید بخوره چون چوب خام است و رنگ رو میکشه به خودش. برای اینکه کار هم خوب در بیاد باید از رزین مرغوب استفاده کنید و لایه های نازک بزنید تا رنگ شره نکنه
      ولی در کل بهتره که با یک رنگ کار چوب مشورت کنید
      پیروز و تندرت باشید

  50. سلام خسته نباشید
    من میخوام یه شغلی توو خونه داشته باشم و گیفتهای رزینی بسازم میشه راهنماییم کنین از چه موادی باید استفاده کنم و در کل چجوریه؟

    1. سلام
      باید از قالب های سیلیکونی استفاده کنید. قالب هم یا باید آماده پیدا کنید یا بسازید. برای پر کردن قالب هم باید از رزین استفاده کنید که استقامت خوبی داشته باشه. برای اینکه رزین پلی استر بو داره و شما میخواهید در منزل کار کنید باید از رزین پودری استفاده کنید.
      رزین رو از بنده هم میتونید تهیه کنید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید از طریق تلگرام پیگیری بفرمایید.
      پیروز و تندرست باشید

        1. سلام
          با پودر سنگ میشه ولی استقامتش کمه و با خمیرها بهتره که انجام نشه چون ممکنه تمام جزئیات کار رو در نیاره، در صورتی که کار ظریف کاری زیادی داشته باشه
          پیروز و تندرست باشید

  51. سلام ببخشید من سه تا سوال دارم
    اول اینکه برای استفاده از قالب های سیلیکونی اماده باید از پودر رزین پلی استر با پایه اب استفاده کرد؟؟ این رو از چجور مغازه هایی در شهر خودم میتونم تهیه کنم؟؟ ایا شما این نمونه رو رو دارین؟؟؟ رنگ اصلیش سفید هست؟؟؟
    دوم ابنکه من در یوتیوب دیدم که برای رنگ از پودر رنگ اکرولیک استفاده کردن که با پودر اصلی مخلوط کردن یا حتی خمیر رنگ در حالت مایع با ترکیب آب ، آیا ازین رنگم میشه استفاده کرد؟؟؟
    یوم اینکه یوتیوب از واژه plaster powder استفاده کرده بود. این یعنی چی؟؟؟؟

    1. سلام
      داخل قالب های سیلیکونی هر چیزی که قابلیت خشک شدن داشته باشه رو میشه ریخت مثل گچ، سیمان و انواع رزین.
      شهر شما رو که نمیدونم کجاست ولی رزین پودری رو بنده دارم واسه فروش و رنگش سفیده و پس از خشک شدن کرم رنگ میشه.
      داخل رزین پودری میتونید از رنگ پودری استفاده کنید وداخل رزین پلی استر هم میتونید از رنگ پودری استفاده کنید و هم جوهر و خمیر رنگ های مخصوص رزین.
      Plaster که میشه گچ ولی توی یوتیوب چه استفاده ای ازش کردن رو نمیدونم
      پیروز و تندرست باشید

  52. سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم
    من وقتی پلی استر و میریزم تو قالب حباب ایجاد میش بیشتر توضیحاتتون و خوندم
    ۱- من اروم هم میزنم
    ۲- به اندازه استاندارد کبالت و پرکسید قاطی میکنم
    ۳- از ویبره بده استفاده کردم جواب گو نبود ویبره ۲۰ کیلو برای ۲ کیلو بار
    ۴- یک بار با قاشق پلی استر و فشار دادم تو قالب تا خوب پر بشه ولی جواب نداد
    ۵- از تینر ۱۰ هزار استفاده کردم جواب نداد
    ۶- از گوشه قالب مواد و میریزم
    ۷- یک بار نصف قالب که ارتفاش یک سانته و طول و عرض ۳۰ سانتی متر هستش و پر کردم بعدش نصف دیگه رو جواب نداد
    ۸- ضرف پلی استر و تو ظرف گرم ریختم و هم زدم جواب نداد
    ۹- پلی استر و با کبالت و پودر کربنات قاطی کردم و گذاشتم حبابش رفت ولی بارم جواب نداد
    اگه میشه ب مشکل من جواب بدید ممنون میشم
    از دوستانی ک میتونن راهنمایی کنن این ای دی تلگراتم منه saprrow1992

    1. سلام
      حباب زدن دلایل متعددی داره که توی فایل آموزشی همراه با راه حل گفته شده، با این حال یه عکس از قالب و یه عکس هم از نمونه حباب دار برام به تلگرام بفرست تا بتونم بهتر راهنمایی کنم
      پیروز و تندرست باشید

  53. سلام خسته نباشید اگر خواسته باشیم که رزین پس از خشک شدن قابل انعطاف باشه چه باید کرد در ضمن قطعات تولید شده ما ضخامتی حدود سه، چهار سانت داره،،، تاج مبل

    1. سلام
      اصولا رزین پلی استر پس از خشک شدن بسیار سخت و خشک میشه و به ویژه اگر ضخامت کار زیاد باشه.
      شاید بعضی از خانواده های رزین پلی یورتان به کار شما بیاد
      پیروز و تندرست باشید

  54. سلام آقای مهندس
    من از رزین اپوکسی در کابینت سازی استفاده میکنم
    یک مشکل دارم
    چرا رزین بعد از خشک شدن حالت چسبناک دارد آیا راهی حل برای رفع شدن است

    1. سلام
      رزین اپوکسی در لایه های نازک حداقل حدود ۱۰ ساعت زمان میبره تا سفت بشه و مغز خشک شدنش هم چند روز طول میکشه. اگه از این زمان بیشتر طول میکشه یا رزین فاسد شده یا میزان ترکیب مواد رو دقیق انجام ندادید
      پیروز و تندرست باشید

  55. درود وقت بخیر برای ساخت زیور الات از کریستال رزین استفاده میکنم ولی هرکاریم میکنم پر از حباب های خیلی خیلی خیلی ریز میشه هرچی استراحت میدم به مواد بازم نمیرن چکار باید بکنم
    سپاس

  56. امکان ارسال به شهرستان را هم دارید؟
    هزینه آن چقدر است و حلال رزین اپوکسی چیست؟
    ممنون

    1. بله به شهرستان هم میفرستم
      حداقل مقداری که میشه فرستاد یک کیلو و ششصد و پنجاه گرم هستش که میشه ۵۷ تومن یعنی کیلویی ۳۵ تومن

  57. سلام
    ممنون از مطالب مفیدتان، من تازه میخوام کار با رزین اپوکسی شفاف را(ساخت جواهرات)شروع کنم، اما در شهری زندگی میکنم که گرد و غبار بسیار و گرمای زیادی داره، و چون مکان مناسبی ندارم، قصد دارم در فضای باز از این ماده استفاده کنم(در مواقعی که باد و خاک نباشه، اما گرما همیشه هست)، آیا امکان داره به دلیل گرما و باد یا هر چیز دیگه ای این ماده آتش بگیره؟ لطفا راهنماییم کنید، خیلی دوست دارم کار کنم اما این ترس مانع شده.
    سپاس

    1. سلام
      گرمای هوا باعث آتش سوزی اپوکسی نمیشه ولی گرد و غبار کیفیت کار رو خراب میکنه که اونم راه حل داره
      پیروز و تندرست باشید

  58. سلام
    من خیلی علاقمند هستم ک کارگاه پلی استر سازی داشته باشم ،هیچ آموزشی ندیدم و ب تازگی می خوام وارد این عرصه بشم،می خواستم بعنوان مشاور در این صنعت من رو راهنمایی کنید!

  59. سلام وقت بخیر
    اطلاعاتی در ارتباط با خواص مکانیکی رزین پلی استر مثل ضریب پواسون و مدول الاستیک میخواستم اگر لطف کنید بهم بدید ممنون میشم.باد سپاس فراوان

  60. سلام
    میخواستم بدونم اول که دومحلول روباهم ترکیب کردم بعداز سه دقیقه بهم زدن دریک جهت باید خشک کننده رواضافه کنم؟واگه بایداضافه کنم چقدرهم بزنم مایع به دست اومده با سه محلول رو

    1. سلام
      جهت هم زدن مهم نیست فقط نباید با سرعت بالا انجام بشه و اگه مقدار موادتون کم باشه در حد چند ثانیه کافیه و با چشم مشخص میشه که با هم مخلوط شدن. هر موقع هم که خواستید مواد رو داخل قالب بریزید همون موقع هاردنر رو اضافه کنید و به هم بزنید تا با هم مخلوط بشن. با چشم مشخصه، حتما نباید یه زمان معینی رو هم بزنید
      پیروز و تندرست باشید

  61. سلام
    من میخواستم روی سرامیک کف سنگ کار کنم آیا میشه با رزین پلی استر سنگ رو به کاشی بچسبونم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      با رزین چسبوندن هم دردسر داره هم وقت گیره و هم گرون در میاد. بهترین گزینه استفاده از چسب کاشی است و اگه قراره آب هم ریخته بشه میتونید یه مقدار چسب بتن هم بهش اضافه کنید
      پیروز و تندرست باشید

  62. سلام
    می خواستم ببینم بهترین و با کیفیت ترین و رنگ پزیر ترین رزین برای پر کردن قالب سیلیکونی برای مجسمه چی هستش؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

  63. سلام وقت بخیر میخواستم برای قالبگیری دست به جای گچ از رزین پلی استر و اپوکسی استفاده کنم. ۱-
    با توجه به این که |ودر این قالب با آب مخلوط میشه فقط باید از نوع پایه آب استفاده کنم؟ ۲-هر دو نوع پایه آب داره؟ ۳- هرکدام کیلویی چنده؟ ۴- آموزش هم داره؟ ۵- هزینه ارسال تا مشهد چقدر میشه؟ باتشکر از پاسخ شما

    1. سلام
      اگه از رزین پلی استر یا اپوکسی بخواهید استفاده کنید باید ابتدا نمونه گچی رو بسازید و بعد با سیلیکون قالبگیری کنید و در آخر رزین بریزید چون هیچ کدام پایه آب نیستن
      البته بنده رزین پودری پایه آب دارم که تنها رزینی هست که میتونید مستقیم داخل این نوع قالب ها بریزید. اگر کیسه ای خرید کنید کیلویی ۸۵۰۰ در غیر اینصورت کیلویی ۱۰۵۰۰ است
      آموزش قالبگیری دست و پا یا به قولی قالبگیری از نمونه زنده در حال آماده سازی هست و در آینده به سایت اضافه خواهد شد
      پیروز و تندرست باشید

  64. سلام روزتون بخیر من تولید کننده بلوک بتنی سبک هستم برای تولید چسب ماتن نیاز به رزین اپوکسی و رزین پلی استر جامد دارم میخواستم بپرسم امکانش هست منو راهنمایی کنید

    1. سلام
      چسب ماتن؟
      متاسفانه فقط به صورت مایع داریم و برای ریختن در قالب هست و برای اختلاط با سیمان نیست.
      میتونید به صورت حضوری به خیابون ناصرخسرو تهران برید و جستجو کنید
      پیروز و تندرست باشید

  65. سلام استاد با تشکر از مطالب مفیدتون .میخوام در کنار چوب از رزین استفاده کنم . از چ رزینی و چطور استفاده کنم .متشکرم؟

    1. سلام
      باید از رزین اپوکسی شفاف و روان استفاده کنید. نحوا استفاده و کار هم نیاز به آموزش داره.
      در صورتی که در تهیه رزین و همچنین آموزش مشکل داشتید بنده در خدمتتون هستم
      پیروز و تندرست باشید

  66. سلام خسته نباشد من میخواستم از پودر سنگ برای ساخت مجسمه و گیفت استفاده کنم میشه درصد هاشو راهنمایی کنید که با چه چیزی مخلوط کنم و در قالب سیلیکونی بریزم؟؟

    1. سلام
      پودر سنگ رو یا باید با رزین پلی استر مخلوط کنید که توی خونه نمیشه باهاش کار کرد یا با سیمان سفید.
      اگه میخواهید قطعاتی به رنگ سفید تولید کنید بهتون رزین پودری رو پیشنهاد میدم که هم کار باهاش راحته و هم بدون بو هستش و میشه توی منزل کار کرد
      پیروز و تندرست باشید

  67. سلام ممنونم از اطلاعات سودمندی که در اختیارمون گزاشتیدببخشید من از رزین برا ساخت زیور آلات استفاده میکنم رزینش سفت میشه ولی وقتی با آب تماس پیدا میکنه کدر میشه دلیلش چیه باید چیکار کنم مخصوصا برا انگشتر خیلی بد میشه

      1. سلام من از رزین اپوکسی که هاردنر داره استفاده میکنم و نسبت هردنر به رزینش چهار به شیش گفتن بریزم

        1. سلام
          اینکه میفرمایید پس از برخورد با آب کدر میشه، یعنی وقتی خشک شده و آماده است اگه زیر شیر آب بگیرید یا داخل آب فرو ببرید مات و کدر میشه یا اینکه با سمباده یا اسکاچ هم روش میکشید و بعد کدر میشه؟

          1. وقتی آب بهش میخوره سمباده یا اسکاج روش نمیکشم کلا مدلش اینجوریه یا این رزین من نا مرغوبه؟

          2. سلام
            احتمالا رزینتون مشکل داره و یا مناسب این کار نیست وگرنه با آب هیچ مشکلی نباید پیش بیاد
            پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      برای مولاژ باید قالب سیلیکونی یا فایبرگلاس داشته باشید و قطعات رو هم با رزین یا همراه با فایبرگلاس درست کنید
      پیروز و تندرست باشید

  68. سلام برای کار با رزین اپوکسی لازمه ماسک داشته باشیم؟و اگر پاسخ مثیت هست از چه ماسکی؟ممنون

    1. سلام
      اگر در حجم زیاد استفاده میکنید بهتره که از ماسک و دستکش استفاده کنید. ماسک هم از همین فیلتر دارا که داروخانه ها دارن خوبه.
      پیروز و تندرست باشید

  69. سلام خدا قوت ممنون از مطالبتون
    ببخشید من یه سوال داشتم
    اینکه میخوام یک آویز گردنبند رو که دو طرفش نقاشی شده رو کامل در رزین فرو ببرم,ولی برای خشک شدنش مشکل دارم,چون یه طرفش میچسبه به سطحی که گذاشتم خشک بشه و نقاشیش هم خراب میشه,میشه لطفا راهنماییم کنید؟

  70. سلام استاد برای ساخت کار های حجمی با رزین اپوکسی و کار با میز چوبی از چه نوع رزین اپوکسی باید استفاده کنم؟

    1. سلام
      باید از رزینی استفاده کنید که ضمن روان بودن از شفافیت خوبی برخوردار باشه
      رزینی که بنده برای این کار دارم با هاردنر ۶۵ درصد هستش و میتونم براتون ارسال کنم
      پیروز و تندرست باشید

  71. سلام جناب مهندس و با تشکر از مطالب مفیدتان

    من دارم روی سنگ مصنوعی تحقیق میکنم مشکلم اینجاست وقتی داخل قالب میریزمش شروع میکنه به حباب زدگی سطح بیرونی قالب
    برای رفع این مشکل پیکار باید بکنم؟

    1. سلام
      احتمالا موادتون رو با سرعت بالا به هم زدید یا اینکه مقدار هاردنر و کوبالت تون زیاده
      پیروز و تندرست باشید

  72. سلام وقتتون بخیر
    ما میخواستیم تولیدی مجسمه پلیستر رو راه بندازیم.خواستمربدونم شما میتونید مشاوره های لازم رو بدید.در صورت داشتن هزینه هم مشکلی نداره

  73. با سلام خدمت اقای مهندس میخاستم یک کارگاه مجسمه گچی راه اندازی کنم وبرای قالبسازی ازچه نوع سیلیکونی باید استفاده کرد
    وقیمت سیلیکون چقدره وایا هاردنر برای مجسمه گچی لازم هست یانه

    1. سلام
      از سیلیکون قالبگیری معروف به RTV2 باید استفاده کنید. قیمت خرده فروشی سیلیکون هم در حال حاضر کیلویی ۳۵ تومنه
      خود سیلیکون هاردنر لازم داره که همراهش هست ولی گچ هاردنر لازم نداره
      پیروز و تندرست باشید

  74. سلام، من‌میخواستم زیورآلات رزینی درست کنم، یک سری طرح های آماده ساخته شده در بازار هست اما حجم و قوس دارند و من هرچی که خودم امتحان کردم، پلاک هایی که برای گردنبند ساختم تخت از آب در اومد، میشه راهنمایی کنید که چطور میتونم این کار رو انجام بدم؟

    1. سلام
      یا باید قالب سیلیکونی تهیه کنید یا به وسیله سمباده و پولیش بهشون شکل بدید
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      اگه تهرانید میتونید برید خیابون ناصرخسرو و اگر شهرستانید یا به هر دلیلی نمیتونید تهیه کنید میتونم براتون ارسال کنم
      پیروز و تندرست باشید

  75. ﺳﻼﻡ. ﺭﻭﺯ ﺑﺨﻴﺮ
    ﺑﺮﻛﺖ ﺑﺎﺷﻪ ﺑﺮاﺗﻮﻥ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺤﺒﺖ و ﻭﻗﺖ اﺭﺯﺷﻤﻨﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺮاﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻﺕ ﻣﻴﺰاﺭﻳﺪ.
    ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻣﻴﺸﻢ ﺑﺮاﻱ ﻭﻗﺖ و ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻴﺘﻮﻥ.
    -ﭼﻪ ﻣﺘﺮﻳﺎﻟﻲ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻢ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺳﻴﻠﻴﻜﻮﻧﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺩﺭﺁﻣﺪﻥ اﺯ ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺘﻮاﻥ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﭘﺮﺩاﺧﺖ و ﻣﺠﺪﺩا ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩ!

    ﻣﺜﻼ اﺯ ﻳﻚ ﭘﺮﺗﺮﻩ ﻗﺎﻟﺐ ﺑﮕﻴﺮﻡ ﻛﻪ اﻥ ﺭا ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ اﺩﻏﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ و ﻛﺎﺭ ﻛﻨﻢ… -ﺑﺮاﻱ ﻗﺎﻟﺐ ﮔﻴﺮﻱ اﺯ ﻣﺪﻝ اﻳﺴﺘﺎﺩﻩ اﺯ ﭼﻪ ﻧﻮﻉ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺩﺭ ﺳﻴﻠﻴﻜﻮﻥ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﻠﻤﻮ ﺭﻭﻱ ﻛﺎﺭ ﺑﻜﺸﻢ ﻛﻪ ﺷﺮﻩ ﻧﻜﺮﺩﻩ و ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﻴﻠﻴﻜﻮﻥ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﻲ ﻛﻨﻢ? ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺷﺎﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

    1. سلام
      از هر چیزی میتونید استفاده کنید. از انواع گچ یا رزین میتونید استفاده کنید
      باید به سیلیکون ضد شره اضافه کنید
      پیروز و تندرست باشید

      1. ممنونم از پاسختون. منظورم استفاده از گل سفالگری بود.اگر از دوغاب گل استفاده کنم چطور؟ چون در جایی خوندم که به دلیل اینکه سیلیکون قابلیت جذب ندارد نمیتونم از دوغاب گل استفاده کنم… و سوال دیگر اینکه ایا میتونم برای پشت قالب به جای فایبر گلاس از باند گچی استفاده کنم؟
        قبلا تشکر میکنم برای پاسخ

        1. سلام
          از گل سفالگری در قالب های یک تکه میتونید استفاده کنید و متاسفانه تجربه کار با دوغاب گل رو ندارم ولی اگر قراره قطعه تون تو پر باشه به احتمال زیاد بتونید استفاده کنید
          برای پشت قالب میتونید از باند گچی هم استفاده کنید
          پیروز و تندرست باشید

  76. سلام هنرمند
    خواستم بدونم در مورد سیلیکون شفاف که مایع هست

    ۱.اگر با هاردنر مخلوط بشه میشه روی سطح صاف کشید و برای قالب گیری جواب میده ؟
    ۲.زمان خشک شدن این سیلیکون مایع چقدر؟
    ۳.ایا میشه سیلیکون مایع رو رنگی کرد اصلا رنگیش هست؟نوع بهداشتی؟
    ممنون ازتون خدا خیرتون بدهد.

    1. سلام
      ۱. بله
      ۲. بین ۳ تا ۴ ساعت با توجه به دمای هوا
      ۳. میتونید پودر رنگ خوراکی بهش اضافه کنید وگرنه خودش رنگی نیست
      پیروز و تندرست باشید

  77. سلام آقای یوسف زاده با تشکر از شما ۳ سوال دارم محبت بفرمایید
    ۱- برای کوچک نشدن رزین پودری بدون بو آیا راهی هست کوچک نشه ؟ اگر برای روانتر شدن مقدار آب را از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد برسانیم اشکالی داره یا باعث کوچکتر شدن بیشتر رزین میشه؟
    ۲- اپوکسی که شما دارید که گفتید شفاف هست کیلویی ۳۵ تومان آیا این هم بعد از خشک شدن کوچک میشه و بو داره یا خیر وچندساعته خشک میشه؟
    ۳- گفته بودید برای کار نامتقارن بجای سیلیکون از PVC یا قالب گوشتی باید استفاده کرد.
    آیا یک مجسمه ۵ سانتی که متقارن نیست با سیلیکون باید قالب گرفت یا پی وی سی؟ در صورت مثبت بودن جواب قیمت پی وی سی چقدره؟
    با تشکر از پاسخ شما. مرسی مرسی موفق باشید

    1. سلام
      ۱- اکثر رزین ها مشکل کوچک شدگی رو دارن و اگه به این رزین آب بیشتری هم اضافه بشه درصد کوچک شدنش بیشتر هم میشه ولی داره روی این رزی کار میشه که این مشکلش حل بشه و به زودی به نتیجه خواهد رسید
      ۲- اپوکسی بدون بو هست و کوچک شدگی اپوکسی به قدری کم است که اصلا به حساب نمیاد و تقریبا میشه گفت در حد صفر است
      ۳- در مورد سوال سه هم بعید میدونم یه همچین چیزی گفته باشم. قالب پی وی سی بیشتر واسه کارهایی استفاده میشه که قالب یک تکه دارن و همچنین قرار نیست با رزین که حرارت ایجاد میکنه پر بشه، مثل گچبری های پیش ساخته

      پیروز و تندرست باشید

  78. با سلام
    بنده چند تا سوال در این مورد داشتم که اگر ممکن هست با ذکر مرجع جواب بدید و یا اینکه رفرنس بدید تحقیق کنم در موردش.
    سوال اولم این هست برای حباب زدایی از رزین چه فشار خلا نیاز هست و اینکه چه مدت باید در محفظه خلا قرارش بدیم. سوال دومم این هست که حباب زدایی قبل از اضافه کردن هاردنر باشه یا بعد از اون.
    اگه لطف کنید بررسی کنید و جواب رو به ایملم بفرستید لطف بزرگی در حقم کردید. با سپاس بی پایان

    1. سلام
      ۱- در مورد میزان فشار خلا باید از خود کارشناس خلا سوال کنید که اصولا همه شرکت های فروشنده خلا یک کارشناس هم دارن.
      ۲- هاردنر باید با رزین مخلوط شده و سپس درون خلا قرار گیرد
      به ایمیلتون هم ارسال شد
      پیروز و تندرست باشید

  79. سلام ما قالب اکلریک استفاده میکنیم اما به محض باز شدن قالب یک حباب شروع میکنه به شکل گرفتن لطفا کمک کنید

    1. سلام
      متاسفانه منظورتون از قالب اکریلیک رو متوجه نشدم، اگه ممکنه بیشتر توضیح بدید؟
      پیروز و تندرست باشید

  80. سلام ،خسته نباشید
    قابهای رزینی که شکسته باشند (به سه قسمت شدن)با چه چسبی میشود چسباند؟
    ممنون میشم به سوالم پاسخ دهید ??

    1. سلام
      از چسب یک دو سه میتونید استفاده کنید. اگه رزین دارید میتونیداز خود رزین هم به عنوان چسب استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  81. سلام و درود بر استاد گرامی
    برای قالبگیری قطعات چوبی دکوری منبت شده با دستگاه سی ان سی میخوام از قالب سیلیکونی استفاده کنم قالبگیری یک رو هست .. مثل یه گوشواره منبت شده که فقط یه طرفش قالبگیری میشه
    اگه از فوم چوب پلی یورتان استفاده کنم فوم میکنه و با بالا اومدن بالاخره از اطراف قالب بیرون می ریزه .
    اگر هم از دانسیته بالا استفاده کنم (که پف نداره) قیمت کار دو برابر میشه

    ممنون و سپاسگزاری از راهنمائی بی دریغتون میشم
    با تشکر

    1. سلام
      باید پشت قالب هم داشته باشید که مواد از قالب بیرون نزنه و کار تمیز در بیاد. البته پشت قالبتون باید یه چند تا سوراخ داشته باشه که گازهای اضافی و مقدار از مواد اضافی بیرون بیاد
      پیروز و تندرسا باشید

  82. سلامو خسته نباشید من میخوام یکسری گیفت درست کنم و قاب عکس که شنیدم با پلی اسر استحکام بیشتری داره،یک اینکه مراحل اموزش لطف میکنید بگید و دوم اینکه از گچ دندانپزشکی هم میتونم استفاده کنم یا استحکام داره؟

    1. سلام
      مراحل آموزش اینطوریه که هم میتونید حضوری تشریف بیارید کارگاه و هم اینکه میتونید فایل آموزشی رو تهیه کنید و خودتون کار کنید.
      اگه فقط کاراتون جنبه تزئینی داشته باشه و کاربردی نباشن میتونید از گچ دندانپزشکی هم استفاده کنید ولی استحکام رزین بیشتر از گچ خواهد بود
      پیروز و تندرست باشید

  83. سلام ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید.
    ما یک ساعت ایستاده از جنس رزین خریدیم که متاسفاته بوی خیلی تند و بدی داره اول اینکه این بوی چیه آیا طبیعیه که بو بده دوم اینکه آیا این بو وگازی که متصاعد میکنه توی اتاق دربسته مضر نیست‌؟ واینکه میشه بو رو از بین برد؟

    1. سلام
      این بوی تند و بد مربوط به رزین پلی استر است که در ساخت این نوع محصولات به کار میره و به احتمال زیاد ساعتی که خریداری کردید تازه تولید شده که هنوز بوش از بین نرفته. پلی استر پس از خشک شدن دیگه سمی نیست و ضرری نداره و گاز یا بخاری هم ازش متساعد نمیشه و این بوی بد هم به مرور از بین میره و هر چی بیشتر در معرض نور و جریان هوا باشه زودتر بوش از بین میره.
      پیروز و تندرست باشید

  84. سلام خسته نباشید ببخشید من تازه کارمو وکلی سوال دارم آیا از رزین به تنهای نمیشه استفاده کردیعنی برای خشک کردنش حتما نیاز به هاردنر یاخشک کن داره؟آیا خشک بشه خطر شیمیای داره برای گیاه؟چون میخوام توتزئین باغ مینیاتوری ازش استفاده کنم

    1. سلام
      پلی استر برای خشک شدن حتما باید با هاردنر مخلوط بشه و پس از خشک شدن غیرسمی و بی خطر میشه
      پیروز و تندرست باشید

  85. سلام.باتشکراززحمات جنابعالی.میخواستم قیمت عمده وخورده رزین پلی استروبدونم کاروتازه شروع کردیم وهمچنین قیمت سیلیکون
    ممنون میشم.چندروزه دستمون میرسه؟

    1. سلام
      در حال حاضر قیمت خرده فروشی پلی استر کیلویی ۹ هزار تومان و بشکه های ۲۰۰ کیلویی، کیلویی ۷ تومان، سیلیکون درجه یک هم بین کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.
      اگر به تعطیلی نخوره، یک یا نهایت دو روزه به دستتون میرسه
      پیروز و تندرست باشید

  86. سلام.
    دوتا سئوال داشتم:میخواستم بپرسم قیمت و فروش رزین اپوکسی به چه صورت هست؟و اینکه از چه نوع رنگی بتره برای کار با رزین اپوکسی استفاده بشه؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. سلام
      قیمت رزین اپوکسی با توجه به هاردنرهای مختلفی که داره متفاوت است و بنده یک نوع رزی اپوکسی که برای کارهای شفاف به کار میره رو دارم و کیلویی ۳۵ تومنه.
      برای رنگ کردنش هم میتونید از جوهر یا خمیر رنگ های مخصوص رزین استفاده کنید و همچنین از رنگ های پودری
      پیروز و تندرست باشید

  87. سلام
    مهندس من میخوام با لاک اپوکسی کار حجم درست کنم یعنی در ضخامت های بالای ۱۰ سانتی متر ولی متاسفانه موقع بهم زدن لاک و هاردنر یک سری حباب به وجود میاد که به هیچ وجه ممکن از بین نمیره…
    دمای محیط هم ۲۵ درجه
    چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟؟

    1. سلام
      باید از دستگاه وکیوم استفاده کنید تا حباب ها رو بیرون بکشه و از بین ببره
      پیروز و تندرست باشید

      1. با سلام ،منظورتون از استفاده از وکیوم چی هست که حباب ها داخل مخلوط نباشند ؟ راه حل دیگه ای نداره که حبابها درست نشه ؟

        1. سلام
          وکیوم یا خلاء دستگاهی است که حباب های درون رزین یا هر محلول دیگه ای رو خارج میکنه.
          میتونید به وسیله شعله و حرارت هم این کار رو بکنید ولی باید تبحر داشته باشید
          پیروز و تندرست باشید

  88. سلام
    استاد یه سوال دیگه هم داشتم تو یوتیوب یه فیلم دیدم که برای قالبگیری کامل دست از سیلیکون استفاده شده بود و برای تقویت قالب از باند گچی.در فایل های شما زمان سفت شدن سیلیکن ۲۰ساعت ذکر شده. در صورتی که کل عملیات در این فیلم کمتر از یک ساعت بود.نوع متریال استفاده شده رو میخواستم بدونم.
    لینک مربوط:
    https://www.youtube.com/watch?v=wOkgbKvz6kA

    1. سلام
      متاسفانه لینک رو ندیدم. سیلیکونی که استفاده میکنن مخصوص همین کار هست و کاملا ایمن میباشد. این سیلیکون به سیلیکون لایف کستینگ معروفه و کم گیر میاد
      پیروز و تندرست باشید

  89. با سلام
    ۱-میخواستم بدونم لاتکس مایعی که برای قالب گیری از بدن استفاده میشه از کجا تهیه می کنن و مشخصات فنی اون چیه؟

    ۲- اون فیلم که در آموزش های خودتون فرمودید که برای جلوگیری از چسبندگی جداره داخلی قالب و رزین استفاده میشه دقیقا چی هست؟
    با تشکر

    1. سلام
      لاتکس رو میتونید از خیابان ناصرخسرو تهران تهیه کنید
      فیلم مایعی است که روی سطح قالب زده میشه و پس از خشک شدن یک لایه ایجاد میکنه که باعث جدا شدن کار از قالب میشه
      پیروز و تندرست باشید

  90. سلام اقای مهندس من یک میز معرق درست کردم میخواستم روی میز یک لایه ۲ میلی از مواد پلی استر استفاده کنم ایا از رزین ایپوکسی استفاده کنم یا از پلی استر ……ممنون از لطفتون

  91. سلام خسته نباشید من میخوام جواهرات رزینی درست کنم .فقط از اینترنت یه چیزهایی یاد گرفتم آیا کافیه؟واینکه کجای مشهد رزین اپوکسی ودیگر وسایلاشو میفروشن ممنونم

    1. سلام
      میتونه کافی باشه و بقیه چیزها رو با تجربه و آزمون و خطا به دست بیارید
      متاسفانه نمیدونم کجای مشهد مواد اولیه رو داره. اگه تو شهرتون پیدا نکردید میتونم براتون از تهران بفرستم
      پیروز و تندرست باشید

  92. سلام خسته نباشید.من میخوام از دست و پای پسرم قالب گیری کنم و برای استحکام بیشتر بجای گچ از رزین برای پر کردن قال ب استفاده کنم آیا امکانش هست و اینکه رزین قالبم رو خراب نمیکه چون میخوام تمام خطوط دست و پا نمایان باشه و اگه امکان استفادش بود از چه رزینی استفاده کنم.

    1. سلام
      فقط از رزینی میتونید استفاده کنید که با آب سازگاری داشته باشه در غیر اینصورت هم قالب و هم نتیجه کار خراب خواهد شد
      خوشبختانه بنده رزینی دارم که پایه آب است و میتونید مستقیم داخل قالب بریزید و تمام جزئیات دست یا پا رو هم کاملا نشون میده
      پیروز و تندرست باشید

  93. سلام
    یه جا تو اینترنت چند تا عکس از میز های چوبی دیدم که واقعا قشنگ بود،سطح رویه میزها از یک تکه چوب که ترک های بزرگی داشت ساخته شده بود و درز بین اون از یه ماده براق که به رنگ آبی میزد وهم ضخامت چوب بود پر شده بود.میخواستم بدون این سطوح چوبی چطور ساخته میشه و اون ماده پرکننده آیا رزین اپوکسی هست؟

    1. سلام
      رزین اپوکسی را با رنگ مورد نظر مخلوط کرده و در ترک های چوب میریزیم و در آخر سمباده و پولیشکاری
      پیروز و تندرست باشید

  94. با سلام و تشکر از اطلاعات​ خوبی که به اشتراک گذاشتید.سوال بنده آینه که چطور می‌توانم مواد اولیه به مقدار مصرف خانگی سفارش بدم. و سوال دیگه اینکه آیا امکان آموزش حضوری هم به صورت موردی وجود داره یا خیر؟

    1. سلام
      از طریق تلفن یا تلگرام میتونید با بنده تماس بگیرید و مواد مورد نیازتون رو سفارش بدید تا براتون ارسال بشه
      آموزش حضوری و به صورت موردی هم امکان پذیره
      پیروز و تندرست باشید

  95. سلام خسته نباشید
    می خواستم بدونم از پراکسید چه استفاده ای میشه و چه زمانی باید اونو به مواد دیگه اضافه کرد؟؟؟؟؟
    در مورد شتاب دهنده ها هم توضیح بدید

    باتشکر فراوان

    1. سلام
      پراکسید یا همون هاردنر نقش سخت کننده رو داره و در آخرین مرحله به مواد اضافه میشه تا فرصت کافی برای کار کردن داشته باشیم. شتاب دهنده یا همون کوبالت که بنفش رنگ هست نیز نقش سخت کننده رو داره و قبل از هاردنر باید اضافه بشه و به زده بشه و نباید هیچگاه همزمان با هم اضافه بشن چون اگه مقدارشون زیاد باشه آتش سوزی رخ خواهد داد. هر یک از این این دو جزء اگر اضافه نشوند رزین ما سفت نخواهد شد یا در زمان بسیار طولانی سفت خواهد شد
      برای اطلاعات بیشتر میتونید فایل آموزشی رو تهیه کنید
      پیروز و تندرست باشید

  96. سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون ، من یه مدت هست که از رزین استفاده میکنم اما متاسفانه وقتی از قالب در میارم چسبناک هست و به مرور زمان میزان چسب ناکی کم میشه اما در نهایت باز هم چسبناک هست اگه ممکنه راهنمایی کنید چکار کنم چسبناک نشه ،
    در ضمن برای اینکه میزان مصرف رزینم کم بشه با گچ مخلوطش میکنم .

    1. سلام
      چند تا دلیل میتونه داشته باشه. ممکنه رزینتون در حال فاسد شدن باشه یا رزین رو توی هوای خیلی سرد نگهداری کردید یا توی هوای خیلی سرد کار کردید. ممکنه مقدار هاردنر یا کوبالت رو کمتر از میزان لازم اضافه کرده باشید
      پیروز و تندرست باشید

  97. از مطالبی که در معرض استفاده گذاشتید سپاس گذارم
    آیا سیلیکون مایعRTV یامحلول مشابه ای میشناسید که بتوان بجای عایق زیر سبم پیچ (وارنیش) موتوراستفاده کردرا معرفی کنید
    سپاس گزارم

    1. سلام
      به احتمال زیاد بتونید از سیلیکون استفاده کنید. همچنین از رزین اپوکسی میتونید استفاده کنید در صورتی که سیم پیچی حرارت زیادی تولید نکنه
      پیروز و تندرست بشید

  98. باسلام من قسط ساخت یه جسم را دارم میخواستم بدونم که جه جوری میتونم این کار روانجام بدم وتقریبا هزینه او چقدر میشه

    1. سلام
      اگه قصد ساخت خود مجسمه رو دارید مجموعه آموزشی های این سایت به کار شما نمیاد، این مجموعه های آموزشی برای تکثیر از مجسمه یا هر محصول دیگری میشه
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      در حال حاضر قیمت خرده فروشی رزین پلی استر کیلویی ۹ هزار تومانه
      پیروز و تندرست باشید

  99. با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون مدتهاست در حال سرچ در مورد رزین اپوکسی هستم بعصی ها میگفتند موقع کار ادیت مبشم و بوش ازاردهنده ست تا متوجه شدم که پلی استر رو میگفتند در کل من برای استفاده به جای آب داخل طرف و تنگ برای ماهی های نقاشی شده ام میخوام…اما میخوام مدت شفافیت و ماندگاریش بالا باشه به من رزین اپوک سی cy219 و جای دیگه cr207 رو پبشنهاد دادن و تمامشون هم راهشون دور بهم و نزدیک فرودگاه امام هست…من برای تست میخوام اما زیر یک کیلوهم نمیدن
    خواستم راهنماییم کنید چه مارک و مدلی خوب و از کجا میتونم تهیه کنم و ایا امکانش هست برای بار اول که حالت تست داره زیر یک کیلو تهیه کنم…لطفا مارک.. من ساکن لویزانم جای خرید و قیمت مناسبش رو هم لطف کنید

    تشکر فراوان

    1. سلام
      همانطور که گفتید باید از رزین اپوکسی استفاده کنید ولی مدل هایی که فرمودید رو بنده نمیشناسم اما خودم مدلی دارم که مخصوص همین کاره. متاسفانه کمتر از یک کیلو ششصد و پنجاه گرم کمتر نمیتونم بدم ولی میتونید نزدیک سید خندان تحویل بگیرید یا پیک براتون بیاره
      پیروز و تندرست باشید

      1. ممنونم بهتون اطلاع خواهم داد قیمت رو هم ممکنه بفرمایید و جنس و مدت ماندگاری و شفافیتش رزینتون رو…
        و عینک محافط رو هم شنیدم باید استفاده بشه دلیلش چی هست؟چون چشمم رو همل کردم نگرانم کرده….

        1. سلام
          کیلویی ۳۵ هزار تومان. در صورتی که در جای مناسب نگهداری بشه بین ۶ ماه تا یکسال ماندگاری داره.
          کلاً واسه هر کاری اگه نکات ایمنی رعایت بشه خوبه ولی به عینک نیاز ندارید.
          پیروز و تندرست باشید

  100. سلام وقت بخیر، من قصد دارم میز تلفیقی رزین و چوب درست کنم، در لا به لای چوب میخواهم از یه ماده رنگی و شب تاب استفاده کنم بعد رزین را روی آن بریزم، اگر امکان داره راهنمایی کنید چه موادی لازم هست، مقدار نسبت مخلوط کردن را هم ذکر کنید، با تشکر

    1. سلام
      باید از رزین اپوکسی و رنگ ترنسپرنت به همراه پودر شب نما یا فسفری استفاده کنید.
      پیروز و تندرست باشید

  101. سلام جناب مهندس.میخاستم بدونم درسته که اگه تینر توی خمیرپلی استر زیادباشه باعث حباب میشه.باتشکر

  102. با سلام ۰۰۰۰ممنون و تشکر از پاسخگویی سوالات دوستان ۰۰۰ میخواستم بدونم بعد از اتمام کار با اپوکسی با چه چیزی اونو صیقل و پولیش بدیم تا براق و صیقلی بشه یا چه موادی بزنیم تا حالت شفافیت و براقی پیدا کنه ۰۰۰۰برای کارهای جواهر سازی و ظریف ۰۰۰ و سوال دیگم اینکه بعد از خشک شدن اپوکسی ایا میشه مثل سنگ های جواهر سازی اونو برش بزنیم مثلا اگر شکل مربع داریم میشه اونو برش زد و به شکل مثلث در بیاریم ممنون و تشکر

    1. سلام
      در درجه اول اگر از قالب استفاده میکنید باید قالبتون صیقلی باشه تا محصول براق در بیاد و اگه از قالب سیلیکونی استفاده نمیکنید میتونید از مواد پولیش و واکس ماشین استفاده کنید.
      همچنین رزین اپوکسی پس از خشک شدن قابل برش و سمباده کاری نیز هست
      پیروز و تندرست باشید

  103. سلام. بنده یه سین چوبی و یه سینی فلزی رو با آکریلیک رنگ آمیزی کردن و داخلشون ترانسفر چسبوندم ( یه چیزی مثه عکس برگردون که خیلی نازک هستن). برای ضد اب کردنش شنیدم اگه کیلر بپاشم کاملا ترنسفر رو خراب میکنه. دوستی گفتن رزین مایع که برای سنگ انتیک یوار استفاده میشه با قلمو چند دست با فاصله بهش بزنم تا ضد اب بشه. به نظرتون درسته؟ و دیگه اینکه شما میدونید کریستال سرورنیک چیه؟ خیلییی ممنونم

    1. سلام
      متاسفانه تجربه این کار رو ندارم ولی باید روی یه قطعه امتحانی تست کنید
      کریستال سرورنیک هم مثل رزین اپوکسی میمونه
      پیروز و تندرست باشید

  104. با سلام خدمت شما آقای مهندس

    من کارم نقاشی حرفه ای ورق MDF هستش و از رنگ های متالیک اتومبیلی استفاده میکنم.

    این رنگ ها به خودی خود ماندگاری ندارن و باید حتما روی اونا کیلر پلی یورتان زد.

    ازون جایی که کیلر پلی یورتان گرونه ( لیتری ۸۰ هزار تومن ) میخواستم از رزین تمام پلی استر تابا استفاده کنم.

    از رزین اپوکسی شفاف نمیشه استفاده کرد، چون درطولانی مدت رنگش به زردی برمیگرده.

    سوالم اینه که آیا رزین تمام پلی استر ایستاده، جای کیلر پلی یورتان رو میگیره یا نه؟
    با تشکر

    1. سلام
      متاسفانه تجربه کار با کلیر پلی یورتان و رزین تابا رو ندارم ولی از براق و شفاف بودن رزین تابا تقریبا مطمئن هستم اما در مورد زرد نشدنش به مرور زمان مطمئن نیستم
      پیروز و تندرست باشید

  105. سلام وقت بخیر آقای مهندس ، لمس پلی استر آیا مانند پلاستیک هایی مانند پلی اتیلن یا پ پ هست یا احساس خشکی و سنگی داره ، جرم حجمی پلی استر چقدر هست و قیمت رزین پلی استر از حداقل چقدر شروع میشه . متشکرم و سپاس از همکاریتون

    1. سلام
      پلی استر پس از خشک شدن شبیه سنگ و شیشه میشه. از نظر جرمی هم از آب سنگین تره و تقریبا یک و نیم برابر آب وزن داره. قیمت خرده فروشی هم در حال حاضر کیلویی ۹ هزار تومنه
      پیروز و تندرست باشید

  106. سلام
    من سفال و سرامیک رو با اکرلیک رنگ آمیزی میکنم،برای ضد آب شدنشون کریستال سرونیک استفاده میکنم،که دیدم ظاهرا همون رزین اپوکسی هست، امروز فروشنده رنگ فروشی به من نیم پلی استر براق با هاردنر داد ولی میترسم استفاده کنم، ایشون میگفت دقیقا همون میشه ولی من مطمئن نیستم

    1. سلام
      نیم پلی استر هم براقیت خوبی داره. روی یک قطعه کوچک امتحان کنید اگر باب میل بود که استفاده میکنید
      پیروز و تندرست باشید

  107. سلام وخسته نباشین..ببخشید من تازه میخوام شروع ب ساخت زیورالات با رزین کنم..ایا از رزین پلی استر استفاده کنم بهتره یا اپوکسی؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام
      اگه قراره که در منزل کار کنید یا محصولاتتون باید شفاف باشن باید از اپوکسی استفاده کنید چون پلی استر خیلی شفاف نیست و بوی بدی هم داره
      پیروز و تندرست باشید

  108. با سلام
    میشه توضیح بدید چطور میشه در ساخت کنده کاری های روی مبل اگه از رزین استفاده شده باشه و رنگ خورده تشخیص داد؟
    میگن اید سوزن داغ فرو کنی.اگه رفت رزینه و در غیر این صورت چوب خالص

    1. سلام
      بستگی داره چه رزینی باشه. سوزن داغ هم روش خوبیه ولی بعضی رزین ها خیلی سخت هستن و هیچ چی داخلشون نمیره. برای این مورد شما میتونی با دقت به منبت کاری ها نگاه کنید و اگر از جنس رزین باشه به احتمال زیاد یه چندتا سوراخ ریز یا حباب روی کار پیدا میکنید. حتی با ضربه زدن هم شاید بتونید متوجه بشید. اگه صدای خیلی خشکی داشت، چوب نیست
      پیروز و تندرست باشید

  109. سلام
    مقداری رزین داخل وکیوم رزین ترپ ریخته بود که متاسفانه با استون خواستیم تمیزش کنیم ولی یه لایه سفید روی پلاستیک شفاف مخزن به وجود آمد و هیچ جوره پاک نمیشود. میخواستم بدونم چجوری میشه این رزین رو پاک کرد.(رزین اپوکسی)

    1. سلام
      رزین تا زمانی که خشک نشده باشه قابل پاک کردنه و پس از خشک شدن پاک نمیشه مگر اینکه امکان تیغ یا کاردک زدن داشته باشه که از جا کنده بشه
      پیروز و تندرست باشید

  110. سلام و عرض أدب
    چیکار کنیم رزین حباب نزنه؟ دلیلش چیه و راه حلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام
      دلایل متعددی میتونه داشته باشه که مهمترینشون تکنیک ریختن مواد به داخل قالب و سفت بودن مواد هستش. پیشنهاد میکنم که فایل آموزشی “آنچه از رزین پلی استر باید بدانیم” را از همین صفحه تهیه کنید چون هم به این سوالتون به صورت کامل جواب داده شده و هم بسیاری سوالات دیگر
      پیروز و تندرست باشید

  111. سلام
    میخوام قطعه الکترونیکی یه قاب درست کنم
    فضای خالی بین قاب پلاستیکی و قطعه رو با رزین پلی استر پر کنم
    که هم روی قطعه رو کامل بگیره
    هم قاب بالا و پایینش بهم بچسبه و هیچوقت باز نشه
    بنظرتون مشکلی پیش نمیادو امکان پذیره؟؟
    اخه ممکنه بعدا هنگام استفاده قطعه گرم بشه

    1. سلام
      یا باید از رزین اپوکسی استفاده کنید یا سیلیکون. پلی استر بعد از خشک شدن جمع میشه و ممکنه برای قطعتون مشکل درست کنه
      پیروز و تندرست باشید

  112. سلام خسته نباشید،خدا قوت.
    اپوکسی و پلی استر رو میشه به نسبت مخلوط کرد؟
    برای ساخت ورق نازک فایبرگلاس ( یک لایه) ایا پودری هست که از تاب افتادن در ورق جلوگیری کنه یا به حد اقل برسوندش،بغیر از تقویت از پشت ایا راحلی وجود دارد ،ابعاد قالبم ۳۵*۲۵ و۲ سانت ارتفاع قالبمه جنس قالب MDF میباشد،یا علی.

    1. سلام
      حقیقتا تا حالا اپوکسی و پلی استر رو مخلوط نکردم و بعید هم میدونم که شدنی باشه چون هم هاردنرشون متفاوته و هم زمان خشک شدنشون خیلی با هم فرق میکنه اما امتحان کردنش میتونه خالی از لطف نباشه
      کمی پودر کربنات کلسیم یا مل به رزین اضافه کنید این کار باعث میشه که رزین خشکتر و محکمتر بشه و شاید مشکلتون رو حل کرد ولی در کل یک لایه فایبر گلاس نمیتونه خیلی مقاومت داشته باشه، بهتره که به تعداد لایه ها اضافه کنید
      پیروز و تندرست باشید

  113. با سلام اگر بخواهم در میان قطعات چوب از رزین شفاف و رنگی استفاده کنم چه نوع رزینی باید باشد وایا شما ان را دارید

    1. سلام
      بهتره که از رزین اپوکسی استفاده کنید
      بله ما هم واسه فروش داریم
      پیروز و تندرست باشید

  114. با سلام من از این پودر سنگا که به تازگی برای مجسمه سازی استفاده میشه که با اب مخلوط میکنیم ودر قالب های سیلیکونی ریخته وبعد از خشک شدن وسفت شدن خارج میکنیم میخوام.میشه منو راهنمایی کنید که از کجا تهیه کنم. ممنونم.

    1. سلام
      پودر سنگ نیست، رزین پودری هست که با آب مخلوط میشه و هاردنر هم داره. بنده هم پخش کننده هستم. میتونم براتون ارسال کنم.
      اطلاعات تماس رو هم میتونید از قسمت تماس سایت داشته باشید
      پیروز و تندرست باشید

  115. سلام برای کوتینگ کاشی و سرامیک و چوب از چه ماده ای استفاده میشه ؟ خود کوتینک از چی ساخته میشه و کجا میشه تهیه کرد با سپاس

    1. سلام
      میتونید از اسپری کلیر استفاده کنید فقط واسه چوب قبلش باید سیلر هم خورده باشه تا اشباع بشه
      پیروز و تندرست باشید

  116. سلام
    مواد اولیه تولید قطعات پلی استری رو لیست وار میخواستم
    کجا میشه تهیه اش کرد (رنگ فروشی ها تمام موادش رو دارن؟)

    1. سلام
      خمیر مجسمه سازی
      سیلیکون قالبگیری
      اسپری سیلیکون
      رزین پلی استر
      کوبالت
      هاردنر
      در صورت نیاز، کربنات کلسیم، پودر یا خمیر رنگ

      این مواد رو باید از فروشگاه های مواد شیمیایی تهیه کنید.
      البته میتونم براتون ارسال هم بکنم
      پیروز و تندرست باشید

  117. سلام
    چطور میتونم رزین رو حالت خمیر در بیارم و بهش شکل بدم بعد خشکش کنم؟؟
    هاردنرش و دمای اتاق باید چقدر باشه ؟

    1. سلام
      باید پودر اروزیل و کربنات کلسیم بهش اضافه کنید. هاردنرش هم مثل همیشه و دمای اتاق هم بهتره که بالای ۲۰ درجه سانتیگراد باشه
      پیروز و تندرست باشید

  118. گرامی درود
    ایا مخلوط حجمی که برای سنگ مصنوعی از رزین و پودرسنگ و سیلیس و کربنات کلسیم آماده شده را میتوان شات کرد و یا پاشید ؟
    لایه مورد نیاز ۳ تا ۴ میلیمتر و بر روی پلی استایرین …
    و آیا برای رسیدن به رنگ کرم سنگ نیاز به افزودن رنگ به مواد مذکور قبل از ترکیب مواد به رزین میباشد ؟

    1. درود
      یه همچیم چیزی رو امتحان نکردم، ولی اگه خیلی خمیری و سفت نباشه شاید بتونید با ژلکوت پاش اجرا کنید.
      برای رنگ کرم هم احتمالا پودر رنگ گل ماش به کارتون بیاد
      پیروز و تندرست باشد

  119. سلام،میخواستم بدونم برای ساخت بتن پلیمری از چه نوع رزین اپوکسی و رزین پلی استر باید استفاده کنم؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام
      برای ساخت بتن پلیمری باید از رزین “پلی کربکسیلات اتر” استفاده کنید که به بتن اضافه میشه و باعث روان شدن بتن و کم شدن میزان آب مورد استفاده و همچنین استحکام بتن میشه
      پیروز و تندرست باشید

  120. سلام .برای ساخت مرمر مصنوعی کاربردیه این مجموعه؟ در مورد رزین اپوکسی و استفاده برای کف چطور؟ اگه جواب سوالهارو در مورد اینا تو فایل اموزشیتون هست خوشحال میشم تهیه کنم . چون یه سوالایی هست که جایی پیدا نکردم

    1. سلام
      در این فایل در مورد سنگ مصنوعی اشاره ای شده ولی به صورت کامل بهش پرداخته نشده و در مورد اپوکسی هم مطلبی نداره
      پیروز و تندرست باشید

  121. سلام متشکرم به خاطر سایت خوبتون
    من جواهرات رزینی درست میکنم،بهد از اینکه خشک شدن و ازشون استفاده میکنم بهد از چند روز استفاده مات میشه،میخواستم کمکم کنید علتش چیه؟
    متشکرم

    1. سلام
      اگه از رزین اپوکسی استفاده میکنید، احتمالا به خاطر اینه که رزین اپوکسی زمان خشک شدنش طولانیه و به ویژه که الان هم هوا سرده، ممکنه خشک بشه ولی تا چند روز زمان نیاز داره تا مغز خشک بشه و در این فاصله ممکنه که جای دست و انگشت روی اون بمونه و یا کثیفی و غبار بهش بچسبه و مات بشه
      پیروز و تندرست باشید

        1. سلام
          بستگی داره که چه هاردنری تهیه کرده باشید. هاردنر ۱۰درصد، ۵۰ درصد، ۶۵ درصد یا یک به یک
          پیروز و تندرست باشید

  122. سلام خسته نباشید استاد گرامی
    خواهش می کنم کمکم کنید راهنماییم کنید سوال داشتم جوابش برام خیییلی مهمه. قصد دارم با چسب اکواریوم با مایع ظرفشویی مخلوط شده از یک جام کوچک _همان لیوان پایه داره_ قالبگیری کنم بلدم چجوری قالب گیری کنم که به همه جای کار برسه ,بعد با رزین نما جلادهنده سنگ توش ریخته گری کنم که یک جام رزینی تولید کنم. هزینه بیشتری ندارم برای سیلیکونها و رزینهای گرانقیمت. بنظرتان اگر با دقت انجام بدم مقدور میشه این کار و رزین بعد از خشک شدن، به قالب از جنس چسب اکواریوم با اون توضیحات نمیچسبه خواهش می کنم راهنماییم کنید که ممکنه و اگر غیر ممکنه چجوری انجام بدم تا ممکن بشه؟

    1. سلام
      البته مدلی که انتخاب کردید مدل سختیه، در صورتی که دهانه جام تنگ تر از بقیه جام باشه تقریبا نمیشه ازش قالبگیری کرد و یا خیلی سخت میشه. ولی اگه دهانه تنگ تر نبود باید به صورت دو تکه قالبگیری کنید یا اینکه به صورت کامل با سیلیکون بپوشونیدش و بعد محل جدایی رو با تیغ برش بزنید و ته جام رو هم به عنوان راهگاه در نظر بگیرید. برای اینکه قالب سیلیکونی شما ثابت بایسته باید یا سیلیکون رو زخیم بگیرید یا یک پشت قالب از جنس گچ درست کنید که سیلیکون دفرمه نشه
      پیروز و تندرست باشید

  123. سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعت مفیدتون.میخواستم بدونم در کار با رزین اپوکسی برای تهیه زیور آلات، میشه از قالب چوبی استفاده کرد؟ و چه ماده ای باید استفاده کنیم که رزین به چوب نچسبه. در باره استفاده رنگ و شب تاب هم اگه امکانش هست یک توضیح بهم بدید، از چه رنگ هایی میشه استفاده کرد؟شب تاب باید پودر باشه یا رنگ؟ ممنون

    1. سلام
      بهتره که از قالب سیلیکونی استفاده کنید که کیفیت و راحتی کار بیشتر بشه، چون در غیر اینصورت دائماً قالب رو باید مایع فیلم بزیند یا نایلون داخل قالب بذارید و کار رو سمباده و پولیش کنید.
      از رنگ های پودری فسفری و شب نما میتونید استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  124. سلام خسته نباشید میخواستم رزین رو با چوب یکی کنم و اسپری شب رنگ و پودر رزین اشنا بشم میشه کمکم کنید چه چیزایی لازم دارم و کل هزینه چقدر میشه که سفارش بدم

    1. سلام
      میتونید از رزین پلی استر یا رزین اپوکسی استفاده کنید که به صورت مایع هستن و پودری نیستن. اسپری شب رنگ هم که من ندیدم.
      پلی استر کیلویی ۸۵۰۰ و اپوکسی ۳۵ تومن
      پیروز و تندرست باشید

  125. سلام
    میخوام این فیلم اموزشی رو بخرم ولی انگار سایت مشکل داره .مشخصاتمو پر میکنم خرید میزنم چیزی نمیاد….در ضمن
    من از کجا میتونم مواد رو تهیه کنم
    ایا مشهد هم وجود داره از این مواد؟؟؟؟؟

    1. سلام
      چک کردم مشکلی نداشت. شاید اون لحظه ای که شما قصد خرید داشتید یک لحظه اینترنت یا سیستم مشکل داشته. اگر هم از این طریق مشکل داشتید میتونید هزینه رو کارت به کارت کنید و فایل رو از طریق تلگرام یا ایمیل دریافت کنید
      البته همانطور که توضیح داده شده، این فایل ها به صورت ویدئو نیستند و پی دی اف هستند که دارای متن و تصویر میباشند
      مواد اولیه رو هم شاید بتونید توی مشهد پیدا کنید در غیر اینصورت میشه براتون ارسال کرد
      پیروز و تندرست باشید

  126. سلام و عرض ادب
    قیمت تقریبی رزین پلی استر،کاتالیزور،پودر کربنات کلسیوم رو لطفا برایم ارسال کنید.مرسی

    1. سلام
      در حال حاضر قیمت ها به شرح زیر است:
      رزین پلی استر (زیر ۲۰۰ کیلو): کیلویی ۸۵۰۰ تومان
      هاردنر و کوبالت: هر صد گرم ۶۰۰۰ تومان
      کربنات کلسیم: کیسه ۳۰ کیلوییش ۲۵۰۰۰ تومان
      پیروز و تندرست باشید

  127. با سلام حمید هستم یه سوال داشتم تو ریخته گری مواد پلی استر در قالب مشکل دارم هر کاری میکنم حباب می افتد چکار کنم که حباب نیافتدطبق فرمول که بهم داده شده موادم را ترکیب میکنم ولی حس میکنم خمیرم خیلی رروان نیست کدام مواد را زیاد کنم که خمیرم شلتر بشود با تشکر از شما

    1. سلام
      یا باید مقدار پودری که اضافه میکنید را کم کنید یا مقدار رزین رو افزایش بدید تا روان تر بشه
      پیشنهاد میکنم در صورتی که قرار است با رزین پلی استر کار کنید فایل آموزشی کار بار این رزین رو از همین صفحه تهیه کنید تا به مشکل بر نخورید و یا اگه مشکلی داشتید دلیل و راه حل آن را پیدا کنید
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      از فروشگاه های مواد شیمیایی. اگه ساکن تهران هستید میتونید برید خیابون ناصرخسرو یا اینکه براتون ارسال کرد البته اگه شهرستان هم باشید براتون ارسال میکنیم
      پیروز و تندرست باشید

  128. سلام خدمت دوست عزیز میخواستم ببینم میشه رزین پلی استر رو با گچ یا سیمان ترکیب کرد برای ساخت سنگ مصنوعی واگه میشه درصد ترکیبش چقدر هست؟

    1. سلام
      با گچ نمیشه مخلوط کرد و رزینی هم که با سیمان مخلوط میشه پلی استر نیست و رزین پلی کربکسیلات هست که باعث روان شدن بتن میشه. پلی استر رو میتونید با پودر سنگ مخلوط کنید
      پیروز و تندرست باشید

  129. سلام. من از رزین اپوکسی ۶۴درصد استفاده میکردم همیشه خوب خشک میشد اما دوبار اخر خشک نمیشه مثل لاستیک میشه.نسبت مخلوط کردن هم درسته علت چیه؟ممکنه منقضی شده باشه؟

    1. سلام
      یا تاریخ رزین یا تاریخ هاردنر منقضی شده یا در هوای خیلی سرد کار کردید
      در صورتیکه از میزان ترکیب مطمئن باشید
      پیروز و تندرست باشید

  130. سلام
    من خرید کردم و پول رو پرداخت کردم ولی در حین بازگشت به سایت با خطا روبرو شد و دیگه هیچی نیومد

    1. سلام
      ضمن تشکر از خرید و پوزش بابت اشکال لحظه ای در سیستم ارسال، فایل مورد نظر به صورت دستی برایتان ارسال شد
      پیروز و تندرست باشید

  131. سلام،توی اینترنت مشغول سرج راجع به رنگ زدن مجسمه های خام بودم که اتفاقی با سایت شما اشنا شدم از اونجایی که علاقه شدیدی به هنر و کارهای هنری دارم چند ساعتی وقت گذاشتم و تمام مطالب سایتتون رو مطالعه کردم اول باید تشکر کنم از پاسخگوییه خیلی موءدبانتون نسبت به تمامی دوستان و دوم اینکه علاقه مند شدم بدونم پلی استر جنسش چیه؟ یعنی شکستنه؟ اخه دیدم همه چی میشه باهاش ساخت،از دکمه لباس بگیر تا مجسمه و وسایل ماشین و ….. و سوم اینکه اگه کسی بدنبال راه اندازیه یه شغل خونگی و البته بی خطر باشه چطور میشه از این مواد که اشنایی هم باهاشون نداره استفاده کرد و کلا خیلی سوالا دیگه تو ذهنم هست راجع به پلی استر و شروع یه شغل که امیخته با هنر باشه ممنون میشم یه توضیح کلی بدین

    1. سلام
      اکثر مجسمه هایی که توی خونه ها هستن از جنس رزین پلی استر هستش و در صورت ضربه محکم خوردن یا افتادن (البته به نوع کار هم ربط داره) ممکنه بشکنه. این رزین متاسفانه بوی تند و زننده ای داره و تقریبا نمیشه باهاش توی خونه کار کرد. ولی جدیدا رزینی در ایران تولید میشه که داره جایگزین پلی استر میشه که بی بو و غیرسمس هستش و میشه توی خونه هم باهاش کار کرد. اطلاعات بیشتر در مورد رزین بی بو توی همین سایت هست.
      پیروز و تندرست باشید

  132. باسلام ممنون از سایت خیلی مفیدتون،میبخشین من میخوام مجسمه و ظروف پلی استر رو رنگ امیزی کنم ممکنه راهنمایی بفرمایید از چه رنگی استفاده کنم که قابل شست و شو باشه و ضمنا ضرر هم نداشته باشه ممنون از پاسخگوییتون

    1. سلام
      اگه میخواهید بی بو و بی ضرر باشه باید از رنگ های اکریلیک استفاده کنید، در صورتی که بدون اسکاچ با آب شسته بشه مشکلی نداره ولی اگه موقع شستن از اسکاچ استفاده بشه به رنگ صدمه میزنه مگر اینکه روی رنگتون یه لایه محافظ از کیلر یا جلا استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  133. سلام دوست عزیز
    میخواستم بدونم برای ساخت یک قطعه با فیبر کربن چه رزینی مناسب است انعطاف قطعه هم برام مهمه
    با تشکر

    1. سلام
      باید از رزین پلی استر یا نهایتا از اپوکسی استفاده کنید. فقط اپوکسی گرونتره و هشت نه ساعت زمان میخواد تا خشک بشه
      پلی استر هم محکم میشه و هم زود خشک میشه
      برای انعطاف هم میتونید از هاردنر کمتری استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  134. باعرض سلام و خسته نباشیذ
    هاردنر که برای رزین پلی استر استغاده میشه بجز بنزویل پروکساید چی میشه استفاده کرد؟
    تا تشکر

  135. با تشکر ار مطالب خوب سایت شما
    من برای قالب زنی مدلهای ریز ادمک ۵ سانتیمتری که باظرافت وتمام ریزه کاریهای صورت را دارا میباشد و بصورت تزریق پلاستیک انجام شده لطفا راهنمایی بفرمایید برای تکثیرش از چه نوع رزینی استفاده کنم. دوستانی که با اپوکسی کار زدند میگویند بدرد اینکار نمیخوره چون اپوکسی
    ۱-دیرخشک میشود
    ۲- چون داغ میکنه ممکنه به اون مدل اصلی ظریف اسیب بزنه
    ۳- بعد از دوسه بار ریخته گری اپوکسی به سیلیکون میچسبد
    ضمنا پلی استر هم بخاطر بو و کوچک شدن و .. در خانه نمیتوانم کار کنم
    گفته شده پلی اورتان خوبه.ولی من کار نکردم
    لطفا بفرمایید بنظر حضرتعالی از چه موادی میشه استفاده کنم ضمنا دستگاه وکیوم ودستگاهای خلا هم ندارم بسیار ممنون پیروز باشید

    1. سلام
      بله، اپوکسی برای این کار خوب نیست. هم گرونه و هم دیر خشک میشه
      البته اپوکسی داغ نمیکنه و این پلی استره که داغ میکنه که در این صورت باز هم به نمونه شما آسیب نمیزنه چون شما باید با سیلیکون از نمونه تون قالبگیری کنید و رزین رو داخل قالب سیلیکونی بریزید. همانطور هم که فرمودید پلی استر هم بو داره و هم یه مقدار خیلی کمی جمع شدگی داره و کوچک میشه ولی مشکلی ایجاد نمیکنه چون خیلی ناچیزه و اصولا در قطعاتی مثل قطعات صنعتی که بسیار حساس و دقیق هستن ایجاد مشکل میکنه و در مورد لوازم تزئینی مشکلی پیش نمیاد. پلی اورتان هم خوبه ولی گرونه و اصلا مقرون به صرفه نیست.
      به تازگی رزینی در ایران تولید میشه که پایه آب بوده و بدون بو و غیر سمی است و به راحتی در منزل قابل کارکردنه و فقط مثل پلی استر یه مقدار خیلی ناچیز جمع شدگی داره و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر روی بنر اون در همین صفحه یا صفحه اول سایت کلیک کرده و مطالعه بفرمایید
      پیروز و تندرست باشید

  136. سلام
    خدا قوت
    ممنونم بابت راهنمایی های شما
    سوال داشتم
    میخواهم رنگ های مختلفی بسازم(طیف رنگی)
    برای رنگ امیزی روی پلاستیک سخت مثل طلق
    ۱-برای یکنواختی میتوانم از پیستوله استفاده کنم یا…
    ۲-پلی استر بهتر است یااپوکسی
    ۳-برای طیف رنگ طلایی براق از چه پیگمنتی استفاده کنم
    با سپاس فراوان

    1. سلام
      متاسفانه در مورد رنگ کردن پلاستیک یا طلق، تجربه یا اطلاعات مفیدی ندارم
      اگه از پلی استر یا اپوکسی میخواهید استفاده کنید بهتر است که قطعه را در محلی صاف و تراز قرار بدید و رزین را روی کار بریزید
      هیچ یک از رنگ های طلایی براقیتی شبیه به طلا نخواهند داشت. برای اینکه شبیه طلا باشد یا باید از ورق طلا استفاده کنید یا از آبکاری. ولی میتونید پودر طلایی رو داخل رزین بریزید و استفاده کنید اما براقیت طلا را نخواهد داشت
      پیروز و تندرست باشید

  137. استاد طریقه استفاده رنگهای پودری را توضیح میدید که با چی باید استفاده بشن و رنگ کرد؟آیا رنگهای پودریبرای مصارف خاص داریم یعنی رنگهای پودری رزین فرق می کنه یاهر رنگ پودری که باشه میشه رنگ کرد؟؟؟؟ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. سلام
      رنگ های پودری مصارف زیادی دارن و میتوان از آنها در هر رنگی استفاده کرد. پودر رنگ را میتوان داخل رزین مخلوط کرد تا یکدست شود و سپس در قالب ریخت تا محصولی رنگ شده به دست بیاریم
      پیروز و تندرست باشید

  138. سلام من میخوام قاب عکس رزین رو به رنگهای صورتی خیلی ملایم و سبز مغرپسته ای خیلی ملایم رنگ کنم لطفا راهنمایی کنید از چه رنگهایی استفاده کنم, آیا میشه از گواش استفاده کردو در آخر اسپری کیلر بهش زد؟؟؟

  139. سلام دوست عزیز وقت بخیر
    میخواستم قیمت سیلیکون پزشکی رو بدونم و اینکه برای رنگی درست کردن قطعه از چه رنگی باید استفاده کنم و به چه ترتیب باید مخلوط بشه و ظروف اندازه گیری هم دارین چون ترازوی دقبق ندارم میخواستم ببین با ظروفی که اندازه گیری داره میشه ؟
    پیشاپیش بابت راهنمایی هاتون ممنونم
    سپاس دوست خوبم ?

    1. سلام
      سیلیکون پزشکی یا مدیکال قیمت بسیار بالای دارد ولی سیلیکون بهداشتی قیمتی حدود کیلیویی ۵۰ هزار تومان دارد
      برای رنگی کردن قطعه میتونید از پودر، خمیر یا جوهر رنگ داخل رزین استفاده کنید
      ظروف اندازه گیری را میتونید خودتون به وسیله سرنگ درست و درجه بندی کنید
      پیروز و تندرست باشید

  140. سلام استاد گرامی برای رنگ کردن ظروف رزین وقاب از چه رنگهایی استفاده کنم که طیف رنگی زیاد داشته باشه,البته میدونم اکلرییک باید باشه ,منظورم اینه که رنگ اکلروییک مخصوص رزین هم هست؟وشما چه مارک خوبی در بازارو پیشنهاد می کنید, البته من دنبال رنگهای ملایم صورتی و مغزپسته ای هستم, ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      در صورتی که محصول شما به شستشوی دایمی احتیاج نداشته باشه میتونین از اکریلیک استفاده کنید. در غیر اینصورت باید از رنگ های روغنی یا رنگ فوری ماشین استفاده کنید. همچنین میتونید از رنگ های پودری یا خمیری مخصوص درون رزین استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

    2. با تشکر از شما جناب یوسف زاده ۲ تا سوال داشتم
      اول اینکه ایا رزین بدون بو شکننده هست یا خیر؟ اگر از دستت بیفته شکسته میشه یا نه مثل پلاستیکه.
      دوم اینکه ایا شما با پلی اورتان کار کردید؟ ایا پلی اورتان هم مثل پلیستر ۶ ماهه مصرف نکنییم خراب میشه؟
      آیا نوع خاصی یا مدلی از پلی اورتان را معرفی میکنید که بتواند شبیه تزریق پلاستیک بشود.
      تشکر , و ممنون بابت وقتی که میزارید و پاسخ میدهید.

      1. سلام
        رزین بدونبو هم پس از سفت شدن، جنسی خشک پیدا میکند و در صورت افتادن و با توجه به ضخامت و ظرافت کار قابل شکستن میشود
        بنده تجربه کار با فوم چوب پلی اورتان را دارم. کلاً رزین ها عمر خیلی طولانی ندارن و بهتره که به اندازه مصرف خریداری و نگهداری بشن
        نوع خاصی از پلی اورتان را نمیتونم پیشنهاد بدم ولی از خود پلی استر هم میتونید استفاده کنید، در صورتی که از پرکننده زیاد استفاده نکنید حالت پلاستیکی خواهد داشت
        پیروز و تندرست باشید

  141. سلام.من میخوام روی یک عکس اپوکسی بریزم.ارتفاع کارم ۲ متر و عرض ۱ متر وقطر ۵ سانت.بعد خشک شدن شفتفیت لازم و خواهد داشت؟

    1. سلام
      در صورتیکه اپوکسی و هاردنر شما شفافیت خوبی داشته باشه و رزین رو به درستی روی کار بریزید، نتیجه نهایی مطلوب خواهد بود
      پیروز و تندرست باشید

  142. سلام
    در متن ذکر شده که رزین به بعضی مواد از جمله چوب می چسبد.
    میخواستم بدونم که غیر چوب به چه مواد دیگه ای میچسبه؟!!؟

    1. سلام
      پلی استر تقریبا به همه چیز میچسبه ولی به بعضی چیزا که حالت زبری یا بافت داشته باشند مثل چوب، سیمان، گچ و … پس از چسبیدن دیگه کنده نمیشه ولی به بعضی چیزا که سطح صیقلی داشته باشند یا حالت انعطاف پذیر مثل پلاستیک داشته باشن پس از چسبیدن ممکن است کنده شود
      پیروز و تندرست باشید

  143. سلام
    یک سوالی خدمت شما داشتم
    من میخوام یک قاب عکس به ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی متر به ضخامت ۲ سانتی متر درست کنم
    از چه موادی و چه درصدی استفاده کنم که هم قاب انعطاف نداشته باشه و هم اونقدری سفت نباشه که ترد باشه

    1. سلام
      در قدم اول باید قالب سیلیکونی قاب مورد نظر را داشته باشید یا تهیه کنید
      سپس میتونید از رزین پلی استر به همراه مقداری کربنات کلسیم یا مل استفاده کنید و داخل قالب ریخته و محصول خود را تولید کنید
      در صورتی که با ساخت قالب سیلیکونی یا کار کردن با رزین پلی استر آشنایی ندارید میتونید با مراجعه به بخش آموزش سایت، اطلاعات لازم را تهیه کنید

      پیروز و تندرست باشید

  144. سلام دلیل دون دون شدن پلی استر چیست وا این که چی میشه که وقتی پلی استر میپاشیم کارمون براق تر بشه و سوال اخر اینکه بهترین نوع پلی استر برای پاشیذن روی عکس یا پوستر چیه نوع کاغذ هم همان کاغذ های عکاسیه

  145. ببخشید من یه سری پلاک رزین گرفتم واسه بچه ها دستبند درست کنم آیا بعد از خشک شدم و آماده شدن می تونه واسه بچه ها خطر داشته باشه؟ بالاخره بچه ان ممکنه روی دستبند رو لیس بزنن ممنون اگر پاسخ بدین چون خیلی برام مهمه

    1. سلام
      خیالتان راحت، هیچ ضرری نخواهد داشت. مگر اینکه قورتش بدن
      پیروز و تندرست باشید

  146. با سلام و خسته نباشید خدمت شما … استاد گرامی. من به کرات از اپوکسی استفاده میکنم برای تولید چراغ چه در داخل آب و چه در محیط / و بر خلاف نظر شما رزین اپوکسی که من استفاده میکنم بعداز اینکه مدتی (۲-۳) ماه مقابل نور خورشید قرار میگیره به تدریج زرد میشه و کیفیت و زیبایی کار رو پایین میاره و این مشکل رو متاسفانه نتونستم حل کنم ممنون میشم یه راهنمایی بکنید ..در ضمن مارک اپوکسی هم (آذر طیف )هست و کیلویی ۲۵ تومن تهیه میکنم

    1. سلام
      هیچ چیزی در برابر نور خورشید به اندازه شیشه مقاومت و شفافیت نداره ولی همین شیشه هم اگه هر از گاهی نظافت و تمیز نشه زرد میشه و شفافیت اول رو نداره. رزین اپوکسی هم از این قاعده مستثنی نیست ولی شما میتونید از هاردنر ۶۰ درصد استفاده کنید که نسبت به هاردنرهای ۱۰ و ۵۰ درصد شفاف تره و ضمنا هر از گاهی هم قطعه تون رو با پولیش تمیز کنید بهتر خواهد شد
      پیروز و تندرست باشید

  147. سلام. وقت شما بخیر. ممنون که وقت میذارید و پاسخ ها رو کامل و شفاف میدید. یه سوال داشتم. برای کار با رزین اپوکسی جهت ساخت زیورآلات نیاز به همون مراقبت های رزین پلی استر هست? دستکش و ماسک و اتاق با تهویه مناسب و …? رزین اپوکسی هم مثل رزین پلی استر دارای بوی زیادی هست?
    ممنون

    1. سلام
      خوشبختانه رزین اپوکسی از ایمن ترین رزین ها است ولی دلیل نمیشه که بدون مراقبت کار کرد. اگه از ماسک و دستکش و تهویه مناسب استفاده کنید بهتره، از نظر بو هم خوشبختانه هیچ بویی نداره و میشه توی خونه کار کرد
      پیروز و تندرست باشید

  148. سلام خسته نباشید. ببخشید من با چوب های جنگلی میخوام میز درست کنم.میخوام قسمت های خالی و حفره های چوب رو با رزین شفاف و بیرنگ(عین آب) پر کنم و طوری که هم محکم باشه هم وقتی خشک شد از اینطرفش اون طرف معلوم باشه. به چه نوع رزینی نیاز دارم؟ به ازای هرکیلو از این رزین به چه مواد دیگه نیاز دارم؟

    1. سلام
      هم میتونید از پلی استر استفاده کنید هم از اپوکسی
      پلی استر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خشک میشه ولی اپوکسی حدود ۱۰ ساعت طول میکشه تا خشک بشه ولی اپوکسی شفاف تره
      به مواد دیگه ای هم نیاز ندارید فقط به خشک کن های مخصوص به هر کدوم نیاز است
      پیروز و تندرست باشید

  149. سلام مقدار رزین اپوکسی ۵۰ وهاردنر۵۰ باید برابر باشد که سخت شود؟
    رزین اپوکسی هم خطر دارد چون من بچه ی کوچیک دارم سوال میکنم
    ممنون از پاسختون.

    1. سلام
      اگه هاردنرتون ۵۰ درصده، منظور اینه که هر چقدر رزین میریزید باید نصفش که همون ۵۰ درصد میشه رو هاردنر بریزید. یعنی اگه صد گرم رزین دارید باید ۵۰ گرم هاردنر بهش اضافه کنید
      در صورتی که کودکتون تماس مستقیم نداشته باشه خطری نداره. چون بچه یهو دست میکنه توش و سریع میذاره تو دهنش، اینجاس که خطر داره.
      پیروز و تندرست باشید

  150. سلام استاد ممنون از اموزش های بی دریغتون.
    میخواستم ببینم راهی هست که موقه ساختن زیور الات رزینی تو قالب موادم حباب نزنه؟؟؟
    مچکرم

    1. سلام
      قبل از مواد ریختن ظرف رزین رو توی یک ظرف آب گرم بذارید
      موادتون رو به آرومی هم بزنید
      مواد رو به آرومی داخل قالب بریزید
      موقع مواد ریختن دستتون رو بالا بگیرید تا رزین باریک بشه
      در آخر یه سشوار گرم هم بهش بگیرید
      پیروز و تندرست باشید

  151. سلام – ممنون از سایت بسیار بسیار خوبتون . یک سوال داشتم در مورد سیلیکون : اگر سیلیکون ضخامت چندانی نداشته باشه خودش رو میگیره ؟ مثلاً دو یا سه میلیمتر باشه قطرش . بعنوان مثال در محدوده ی ۱*۱ متر ولی با ارتفاع ۲ یا سه میلیمتر (شبیه به یک صفحه ). واینکه اگر بگیره آسیب پذیره یا خواص خودش رو داره ؟
    سوال دیگه این که روشی هست که رزین سیلیکون بمنظور نفوذ بیشتر در همه شیارها در قالبگیری رقیقتر بشه و مشکلی پیش نیاد؟
    و آخرین سوال اینکه آیا رزین پلی اورتان رو هم پلی استر و اپوکسی قالبگیری میکنند ؟ منظورم اینه که دستگاه نمیخواد ؟ میشه طبق دستور درصدی هاردنرش در قالب سیلیکون قالب گیری کرد ؟ ممنون ازتون آقای مهندس .

    1. سلام
      بله خودش رو میگیره و خشک میشه ولی کارکردن باهاش سخت میشه مگر اینکه قبل از خشک شدنش یه لایه پارچه فایبرگلاس روی اون قرار بدهید تا همزمان با هم سفت بشن و هی تاب برنداره و یا پاره نشه و سایزش هم تغییر نکنه چون کش بیاد
      با رقیق تر کردن سیلیکون عمر اون هم کاهش پیدا میکنه مگر اینکه از اول یه سیلیکون خوب و روان تهیه کرده باشید و اگه یه میز ویبره هم داشته باشید خیلی بهتر میشه و البته ریختن خود سیلیکون هم یه مقدار تبهر میخواد
      در صورتی که پلی یورتان شما دانسیته پایینی نداشته باشه و زیاد فوم نکنه میتونید از قالب های سیلیکونی استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  152. باعرض سلام و خسته نباشید ممنون از جوابهایی که با حوصله به سوال دوستان میدهید. میخواستم گیره های سنگ نوردی (سنگ های متصل به دیوار جهت صعودسنگ نورد)آیا رزین های پلی استر و مخلوط مل طبق روش هایی که برای مجسمه فرمودید برای این کار مناسب میباشد. و قابلیت تحمل فشار و وزن صعود کننده (۱۰۰کیلو)را دارد. و اگر نکته ای درساخت این مورد هست ممنون میشم که راهنمایی کنید. با تشکر

    1. سلام
      بله میشه، البته اندازه و ضخامت قطعه خیلی مهمه. اگه ضخامتش بیشتر باشه مطمئن تره ولی اگه به جای مل از پودر سیلیس یا گرافیت استفاده کنید استحکام بیشتری خواهد داشت
      پیروز و تندرست باشید

  153. سلام
    من میخوام توی یک تنگ ماهی ازرزین برای ساخت دکور استفاده کنم یعنی به جای آب از رزین استفاده کنم تا حالت آب رو بده اما جامد باشه ، پیشنهادتون کدوم رزین هست اپوکسی یا پلی استر؟
    و سوال دیگر اینکه اگر هرکدام از این رزین ها را بدون هاردنر در معرض هوا قرار دهیم خشک خواهند شد یا باید حتما با چیزی مخلوط شوند؟
    متشکر از سایت خوبتون

    1. سلام
      بهتره که از اپوکسی استفاده کنید چون شفاف تره و بیشتر شبیه آب است و تغییر رنگ هم نداره و به مرور زمان زرد نخواهد شد و ضمناً زمان خشک شدن اپوکسی حدود ۱۰ ساعت طول میکشه
      برای خشک شدن رزین هم حتماً باید از خشک کن مخصوص خودشون استفاده کنید در غیر اینصورت شاید چهار پنج سالی طول بکشه تا کاملا خشک بشه
      پیروز و تندرست باشید

  154. سلام
    حال شما
    من میخوام توی یک کارگاه ساخت مجسمه های پلی استری مشغول به کار شم
    میخواستم نکات ایمنی که بایستی رعایت کنم را بهم بگین
    و در کل بگین آیا با رعایت این نکات ایمنی آیا آسیب های ناشی از این کار به صفر میرسه؟
    یا اینکه در آینده عوارض اون ظاهر میشه؟

    1. سلام
      از دست کش، ماسک استفاده کنید، محل کار تون تهویه مناسب داشته باشه
      اگه خودتون به این مواد حساسیت نداشته باشید، مشکلی پیش نمیاد
      پیروز و تندرست باشید

  155. سلام.خسته نباشید.یه سوال :یه جاگفتیدمقدارهاردنرتا۴درصد،جای دیگه گفتید:هرقدر رزین استفاده کنی،نصف اون مقدار باید هاردنرباشه.شاید من اشتباه فهمیدم لطفاًبرام توضیح بدید.ممنون

    1. سلام
      اونجایی که گفتم ۴ درصد، مربوط به رزین پلی استره و اونجایی که گفتم نصف رزین باشه، در مورد رزین اپوکسی بوده
      پیروز و تندرست باشید

  156. سلام جناب واقعا ادم فوق العاده ای هستید که خیلی خوب همه چی رو توضیح میدید
    سوال بنده از شما اینه که مواد پلی استر همونایی هست که تو رنگ فروشی هست
    یا با این پلی استری که برای مجسمه سازی هست فرق میکنه
    پلی استر تو رنگ فروشی هم سه جزیی هستش

    1. سلام
      ممنون
      پلی استری که عموماً توی رنگ فروشی ها است به عنوان جلا دهنده و براق کننده و پوشش محافظ برای هر سطحی مثل چوب استفاده میشه که به پلی استر ایستاده معروفه و پلی استری که برای مجسمه سازی استفاده میشه برای ریخته گری در قالب استفاده میشه و عموما برای کارهای حجمی مثل مجسمه و هر قطعه دیگه ای به کار برده میشه و به پلی استر غیراشباع معروفه و عموما فروشگاه های مواد شیمیایی دارن و شاید بعضی از رنگ فروشی ها
      پیروز و تندرست باشید

  157. ببخشید من میخوام قالب صورت کچی بسازم و بعد ازش بعنوان شابلون استفاده کنم برای استحکام این شابلون کچی میتونم از رزین پلی استر و هادنر استفاده کنم؟من تاحالا بااین مواد کار نکردم.

    1. سلام
      اگه بخواهید گچ رو با رزین مخلوط کنید، جواب منفیه
      شما میتونید پس از آماده شدن قالب گچی، یک لایه فایبرگلاس کار کنید ولی بهتره که از باندهای نوار گچی که مخصوص گچ گرفتن دست و پای مصدوم است استفاده کنید
      پیروز و تندرست باشید

  158. سلام
    من قصد دارم با رزین و رنگ که به صورت پودر هست نقاشی روی بوم انجام بدم،،میخوام بدونم کدوم رزین مناسب این کار هست،رزین پوکسی یا پلی استر ، خاصیت سمی،بوی زننده ، زمان خشک شدن هم توصیح بدین ممنون

    1. سلام
      من خصوصیات هر دو رزین رو میگم، تصمیم با خودتون
      اپوکسی: بدون بو، ایمن تر، شفاف تر، زمان خشک شدن حدود ۱۰ ساعت
      پلی استر: بوی تند، احتیاج به جایی باز یا تهویه مناسب، رنگ متمایل به زرد، ترکیب حساس مواد، ارزونتر از اپوکسی، زمان خشک شدن ۱۰ الی ۲۰ دقیقه
      پیروز و تندرست باشید

  159. سلام لطفا راهنمایی میکنید برای پلی استر ایستاده ایا از تینر هم باید استفاده بشه یا مایع بنفش و هاردنر کافیه ممنون

    1. سلام
      تینر به عنوان رقیق کننده استفاده میشه، به اندازه مورد نیاز میتونید استفاده کنید ولی از کوبالت و هاردنر حتماً باید استفاده بشه
      پیروز و تندرست باشید

  160. سلام
    میبچخشید سوالی داشتم می خوام سطح اوپن آشپزخانه را پوشش بدم بهتره از نیم پلی استر استفاده کنم یا رزین اپوکسی کدوم برای این کار مناسبتر هستن ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام
      در صورتی که کار کردن با رزین را بدانید، اپوکسی مناسب تر است چون هم میتواند ضخامت و استقامت بیشتری داشته باشد
      پیروز و تندرست باشید

  161. سلام
    روزتون بخیر

    لطفا راهنمایی کنید در دمای اتاق به طور متوسط چقدر زمان نیاز هست تا پلی استر خشک بشه و بتونیم از قالب خارج کنیم؟

    اگر میزان کبالت و پراکسید بیشتر از حد معمول به پلی استر اضافه بشه، آیا این امکان وجود دارد که پلی استر اصلا خشک نشود و یا زمان خشک شدن آن چندین روز به طول بیانجامد؟

    میزان کبالت را باید به اندازه دو برابر پراکسید در نظر گرفت و یا اینکه برعکس؟ یعنی پراکسید باید حدودا دو برابر کبالت به رزین اضافه بشه؟

    با تشکر

    1. سلام
      پلی استر در هوای معمولی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان میبره تا خشک بشه
      اگه مقدار کوبالت و هاردنر زیاد باشه خیلی سریعتر خشک میشه چه بسا هنگامی که در حال هم زدن مواد هستید در همان ظرف خشک بشه
      هاردنر باید دو برابر کوبالت باشه
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      در حال حاضر قیمت یک کیلو رزین و نیم کیلو هاردنر، پنجاه تومن
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      به دلیل اینکه بروز رسانی شده و مطالب و سرفصل های اون اضافه شده
      پیروز و تندرست باشید

  162. سلام
    برای اینکه پلی استرم مثل مجسمه های آماده کاملا سفید در بیاد باید چه کاری انجام بدم. متاسفانه وقتی مل رو قاطی میکنم حتی قبل از اضافه کردن کبالت محلول به رنگ شکلاتی میشه. اگر هم کبالت رو بریزم که دیگه کامل بنفشه.اگر رنگ روغنی سفید بریزم درست میشه؟ آیا مل با کربنات کلسیم فرق میکنه؟ آیا نوعی پلی استر هست که رنگ خودش بعد از خشک شدن بدون مواد اضافی سفید بشه؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام
      باید از پودر یا خمیر رنگ سفید در رزین تون استفاده کنید. همچنین میتونید به جای مل یا کربنات از پودر تیتان استفاده کنید که هم پرکننده هست و هم سفید کننده
      مل هم از خانواده کربناته ولی کربنات سفید رنگ و با کیفیت تره
      هیچ پلی استری هم وجود نداره که خودش سفید بشه
      پیروز و تندرست باشید

  163. سلام.خسته نباشید
    برای ساخت زیورالات، رزینی تهیه کردم که توی جعبش یک بطری مایعی به رنگ زرد خیلی کم رنگ و بطری دیگری مایع شفاف قرار داشت…این دو مایع رو به نسبت مساوی باهم مخلوط کردم و توی رکاب انگشتر برنجی ریختم،ولی سخت نشد.فقط کمی سفت شد و جای دست روی اون میمونه…میخواستم بدونم اشکال کارم چی بوده؟و نسبت مخلوط کردن این دو مایع چند هست؟

    1. سلام
      باید میزان ترکیب روی بسته بندی درج شده باشه یا حداقل فروشنده به شما بگه. چون ممکنه هاردنرش ۱۰ درصدی باشه و هم ممکنه ۵۰ درصدی باشه.
      البته رزین اپوکسی حداقل ۱۰ ساعت زمان لازم داره تا سخت بشه
      پیروز و تندرست باشید

  164. سلام

    ببخشید ترتیب مخلوط کردن ماده ها به چه شکلیه؟ پلی استر+کربنات کلسیم+کوبالت+هاردنر؟ این درسته یا باید طور دیگه ای باشه؟

  165. سلام

    لطفا اگه میشه بفرمایید که چه نوع پلی استری استفاده کنیم که قیمتش پایین باشه تا هزینه هامون بالا نره؟ چه مارکی ارزون تره و در عین حال میشه باهاش مجسمه ساخت؟

    1. سلام
      پلی استر ها تقریبا همه توی یک سطح هستند
      ولی برند رزیتان خوبه
      اگه رزین رو عمده بخرید، ارزون تر میشه براتون
      پیروز و تندرست باشید

  166. سلام

    ممنون از اینکه خیلی زود و با حوصله به سوالات جواب می دید. دو تا سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید:

    معمولا برای ساخت مجسمه، همراه هر کیلوگرم پلی استر، حداکثر چه میزان پودر کربنات کلسیم میشه ترکیب کرد؟ منظورم اینه که نسبت ترکیب این دو ماده به چه شکله؟

    لطفا نسبت تقریبی ترکیب پلی استر با پراکسید و همچنین نسبت ترکیب پلی استر با کبالت رو هم بفرمایید به چه شکلی هست؟

    ممنون از لطف شما

    1. سلام
      میزان ترکیب کربنات با رزین به نوع طرح شما بستگی داره، اگه پیچیدگی زیاد داشته باشد باید از کربنات کمتری استفاده کنید و در کل آزمون و خطا باید انجام بدید.
      پیشنهاد میکنم فایل آموزشی کار با پلی استر رو تهیه کنید و بسیاری از پاسخ های خود را پیدا کنید
      پیروز و تندرست باشید

  167. سلام و خسته نباشید
    بعد از پاشیدن نیم پلی استر براق تابا رو سطح چوپ متاسفانه بعد از خشک شدن به صورت پوست پرتقالی درومده. راه صاف کردنش چیه؟

    1. سلام
      در تخصص بنده نیست ولی میتونید سمباده پوست آب نرم بزنید و بعد پولیش کنید تا صاف و براق بشه

      پیروز و تندرست باشید

  168. سلام

    میشه لطف کنید بفرمایید قیمت تقریبی هر کیلو رزین پلی استر در حال حاضر چقدر است؟ آیا شما امکان فروش آن را دارید؟

    با تشکر

    1. سلام
      به صورت خرده فروشی و با بسته بندی ۶ کیلویی، کیلویی ۸ هزار تومن که یه ظرفش میشه ۴۸ تومن.
      البته به هاردنر و کوبالت هم احتیاج دارین که هر ۱۰۰ گرمشون ۶ تومنه
      فروش هم داریم و براتون ارسال میکنیم

      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      بله میشه استفاده کرد. باید قالب سیلیکونی دکمه را داشته باشید

      پیروز و تندرست باشید

  169. با سلام خدمت استاد عالی مقام
    از رزین پلی استر واسپری سیلیکون بروی قالبم استفاده کردم
    اما پس از خشک شدن از هم جدا نمیشن.
    مشکل از کجا میتونه باشه
    ممنون از تمام زحماتتون

    1. سلام
      اسپری سیلیکون برای زمانی هست که شما میخواهی قالبگیری انجام بدی و اسپری میزنی تا سیلیکون به نمونه اولیه شما نچسبه و راحت تر جدا بشه به ویژه در قالبگیری دو تکه که حتما باید اسپری بزنی تا دو طرف قالب از هم جدا بشن و گرنه باید قالب رو برش بزنی تا از هم جدا بشن
      سوال شما برام یه مقدار نا مفهومه.
      الان قالب شما از چه جنسی هست؟
      اسپری رو برای چی و کجا استفاده کردی؟
      رزین به چی چسبیده و جدا نمیشه؟

      پیروز و تندرست باشید

      1. از روی یه تابلو برجسته قالب گرفتم،اسپری سیلیکون پاشیدم
        و بعد رزین داغمو داخل حوضچه قالبگیری ریختم
        و پس از ۲۴ ساعت که پلی استرم سخت شد ،از روی قالب جدا نشد……..؟؟؟؟؟؟؟؟
        مدت سخت شدن و مراحل کامل از حالت مایع ب جامد شدن پلی استر چیه؟

        1. سلام
          با چی از تابلو قالب گرفتید؟
          اگه با سیلیکون قالب گرفتید، اسپری برای زمانیه که میخواهید سیلیکون رو روی کار بریزید و بعد از اینکه قالب آماده شد دیگه نیازی به اسپری سیلیکون نیست چون دیگه چیزی به سیلیکون نمیچسبه.
          وقتی شما کوبالت و هاردنر رو به رزین اضافه میکنید، در صورتی که مقدار ترکیب موادتون درست باشه، نهایتا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد میتونید کار رو از قالب بیرون بیارید
          پیروز و تندرست باشید

          1. استاد عزیزم ممنون از زحماتتون
            برای مشکلم بهتر است اینجوری بگم که کلا میشه با پلی استر فالب ساخت؟
            مثلا همین قالبگیری از نقش برجسته..با پلی استر بنظرم قالبگیری میکنن اما چطوری؟

          2. سلام
            با رزین قالبگیری هم میکنن ولی قالب های ساده صنعتی و اون هم با اپوکسی، چون پلی استر یه مقدار پس از خشک شدن جمع شدگی داره نمیشه باهاش قالبگیری خوبی انجام داد و داخل قطعه گیر میکنه.
            نقش برجسته رو باید با سیلیکون قالبگیری کنید تا حالت لاستیکی داشته باشد و قطعه از اون در بیاد. پلی استر پس از خشک شدن سفت و سخت میشه و نقش برجسته شما هم سفت و سخت است و توی هم گیر میکنن و در نمیان
            پیروز و تندرست باشید

  170. به نام خدا
    با سلام و ادب و احترام
    قربان مقاومت اپوکسی و پلی استر از نظر نور خورشید،حرارت و ضربه چطوریه؟
    بنده میخوام شکستگی های چراغ های عقب ماشین قدیمی ام را با چنین موادی پرکنم.نفوذ در ترک ها هم مهمه.همچنین ساختن رنگش.
    به نظرتون از چی استفاده کنم؟اپوکسی یا پلی استر؟
    رنگ ترنسپورنت که فرموده بودید و خود رزین را باید از فروشگاه های چسب تهیه کرد یا شیمیایی فروش ها؟
    سپاس وافر دارم
    خدا به شما سلامتی و طول عمر باعزت عنایت دارد.

    1. سلام
      مقاومت هر دو خوبه، ولی اپوکسی شفاف تره و در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمیده و به زردی نمیزنه. پلی استر در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملا سفت شده ولی اپوکسی بین ۹ تا ۱۰ ساعت به زمان نیاز داره تا خشک بشه. اگه قراره رنگ بهش اضافه کنی به نظر من از پلی استر استفاده کن که زمان خشک شدنش کمتره و اگه بخواهی یه امتحانی بکنی زودتر خشک میشه
      پودر رنگ رو شاید بتونی از رنگ فروشی های معتبر تهیه کنی ولی رزین رو اصولا شیمیایی فروش ها دارن

      پیروز و تندرست باشید

  171. سلام . ممنونم از اطلاعات مفیدتون .من بااپوکسی کار میکنم بعضی از اجسامی که از قالب درمیارم شفاف نیست .کلا میخواستم بدونم از چه ماده ای غیر از اسپری کیلر برای براق کردن رزین های مات و سمباده کشی شده میشه استفاده کرد . ممنونم

    1. سلام
      در درجه اول اون نمونه ای که شما از اون قالب گرفتید باید براق باشه. یعنی اگه شما از نمونه گچی که رنگ نخورده و صیقلی نیست قالب گرفته باشید محصول به دست اومده هم براق نخواهد بود.
      کلیر یا همون کیلر از همه چی بهتره. میتونید بعد از سمباده و کلیر زدن یک بار هم پولیش کنید تا براق تر بشه

      پیروز و تندرست باشید

  172. با سلام و تشکر از راهنمایی های شما
    یه سری کارهای چوبی هست مثل صفحه ی چوبی ای که در قسمت هایی از حفره ها یا ترک های چوب از موادی مثل پلی استر میشه و با سطح چوب یک دست شده. میتونید یه مقدار توضیح در موردشون بدید؟ و یه چند تا نمونه هم دیدم البته در سایت های خارجی که این قسمت شفاف از خودش نوری هم پخش میکنه. آیا این جور مواد تو ایران هم در دسترس هست؟ مرسی از شما

    1. سلام
      در اون کارها از رزین اپوکسی و پودر رنگ ترنسپرنت استفاده شده که پس از مخلوط شدن با هم روی کار ریخته میشه و پس از خشک شدن سمباده میخوره که اضافه ها از بین میره و فقط حفره ها پر میشن و سپس پولیش میشه.
      خوشبختانه مواد اولیه آن هم در ایران وجود داره

      پیروز و تندرست باشید

  173. سلام وقت بخیر بنده رزین ۱۰۰۰ میلی لیتر برای ساخت بدلیجات خریدم خشک کن نتونستم پیدا کنم شما ارسال از طریق پست دارید؟ هزینه خود کالا و ارسال رو هم بفرمایید ممنونم

  174. ببخشید من سوال دیگه ای که داشتم اینه که برای حباب های موجود کار باید چیکار کرد؟
    و اینکه وقتی رزین رو کاغذ میریزیم تغییر رنگ میده و روغنی میشه .واسه تین مشکل چه باید کرد؟
    ببخشید زیاد سوال پرسیدم
    ممنونم

    1. سلام
      مواد رو آروم به هم بزنید
      مواد رو آروم داخل قالب بریزید
      وقتی مواد رو داخل قالب ریختین یه چند تا ضربه به قالب بزنید تا حباب ها خارج بشن
      .
      اگه از کاغذ گلاسه استفاده کنید یه مقدار بهتر میشه، چونکه قدرت جذب کمتری داره

      موفق باشید

  175. سلام
    من از رزین برای ساخت بدلیجات روی پایه برنجی استفاده میکنم
    مشکلی که دارم اینه که گاها مقداری از ماده به قالب برنجیم میچسبه
    میخواسنم بدونم چطور میشه پاکش کرد؟
    پیشاپیش ممنونم

    1. سلام
      متاسفانه رزین وقتی خشک بشه با هیچ حلالی قابل پاک شدن نیست
      بهترین کار اینه که اگه متوجه شدید که رزین اضافه به قالب چسبیده در همان زمان که در حال سفت شدنه ولی هنوز کاملا خشک نشده و یه مقدار نرمی داره با یه تیغ کاتر اون مقدار اضافه رو جدا کنید و بر دارید در غیر اینصورت پس از خشک شدن کامل باید با ابزار آلات خاص و ظریف تراشیده بشه

      پیروزو و تندرست باشید

  176. درود و وقت بخیر
    برای پوشش براق چوب از چ نوع رزینی استفاده میشه که بسیار شفاف و درخشان و قابل پولیش هست؟؟؟ ترکیب خاصی داره؟ سپاسگذارم

    1. سلام
      بعد از اینکه چوب رو به روغن الیف یا سیلر آغشته کردیم میتوان روی آن را با کلیر یا به قول بعضیا کیلر پوشاند
      همچنین از پلی استر هم استفاده میکنند، ولی پلی استر رنگ کاری با پلی استر مجسمه سازی یا ریخته گری فرق میکنه و به پلی استر ایستاده معروفه که میتونید از رنگ فروشی ها به همراه سایر افزودنی هاش تهیه کنید

      پیروز و تندرست باشید

  177. سلام به شما و ممنون از راهنمایی هاتون؛اگر پلی استر با پودر فلز ترکیب بشه خاصیت رسانا بودن را هم پیدا میکنه؟با چه روشی بهتر است برای رسانا کردن رزین چه پلی استر چه اپوکسی؟تشکر

    1. سلام
      بله رسانا میشه
      روش خاصی نداره، پودر فلز رو با رزین مخلوط کرده و استفاده میکنیم

      موفق باشید

  178. عرض سلام و ارادت
    می خواستم از محضرتون سوال کنم برای اینکه اپوکسی رو رنگ شفاف کنم از چه رنگی باید استفاده کنم؟
    به این صورت که در پایان کار قطعه حالت شفاف و رنگی داشته باشه تقریبا چیزی شبیه شیشه های رنگی یا طلق های رنگی و شفاف (ترنسپرنت)(طرف دیگه قطعه دیده بشه)
    از ترکیب جوهر پلی استر با اپوکسی استفاده کردم رنگ قرمز هم شفاف بود و هم یکنواخت اما بعد از اضافه کردن هاردنر هم یکنواختیشو از دست داد ینی حالت ابر و باد شد هم رنگ قرمز مایل به نارنجی شد و از همه بد تر اینکه سفت نشد و حالت خمیر نیمه سفت باقی موند
    ِآیا ایراد از اضافه کردن این نوع رنگه؟ و اینکه از چه رنگی میشه استفاده کرد که مشکلی ایجاد نکنه و شفاف هم باشه؟
    از وقت و پاسخ های عالی شما سپاسگذارم

    1. سلام
      اگه قبلا از همین رزین استفاده کرده بودی و سفت شده بود، مشکل از رنگی بوده که بهش اضافه کردین
      برای شفاف بودن باید از پودر رنگ های ترنسپرنت استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

      1. با تشکر فراوان از پاسختون
        مرجع تهیه این رنگ کجاست؟ بنده هرجا رفتم نمی دونستن چیه
        از انواع رنگ ها هم استفاده کردم نتیجه نگرفتم
        از رنگ فروشی های صنعتی پرسیدم رنگ فروشی های ماشین از جوهر های استامپ از رنگ های آرایشی هیچ رنگی جواب نداده یا شفاف نضشده یا ترکیب اپوکسی رو خراب کرده
        امکانش هست راهنمایی دقیق تری بفرمایید منظر چه رنگی هست و از کجا باید تهیه بشه؟

        1. سلام

          تهران، خیابان ناصر خسرو . رنگ فروشی های تخصصی مربوط به رزین
          اگه بخواهید میشه براتون ارسال کرد

          پیروز و تندرست باشید

          1. با سلام و احترام جناب یوسف زاه … بسیار ممنون از پاسخ های دقیق و کافی که به سوالها گذاشته اید … خود این سوالها و جواب ها بسیارآموزنده هستند …
            سوال من در مورد رزین اپوکسی است که شفافیت بیشتری برای کارهای هنری میتونه داشته باشه … به من نمونه ای معرفی شد از پالت کالر … شما چه شرکتی رو معرفی می کنید که مارک داخلی خوبی باشه … نمونه خارجی هم هست ؟ …اینجا کرج که ندیدم … این درصد هاردنر رو متوجه نشدم که از چه جهت برای کار مهمه و میتونه تاثیر بزاره … نسبت اش ۲ به ۱ است ولی درصد هاردنر که روی برچسب نیست و گفته فروشنده فقط ملاک میتونه باشه …

          2. سلام
            متاسفانه مارکهای زیادی رو نمیشناسم ولی خودمون یه نمونه داریم که برندش آریانا هست و شفافیت خیلی خوبی داره. البته یه نمونه ترکیه ای رو هم جدیدا دارم تست میکنم و تا الان که راضی کننده بوده.
            درصدها در اپوکسی به این صورته که هر چقدر مقدار درصد هاردنر بیشتر باشه، محصول نهایی شفاف تر و کم حباب تر خواهد بود. این میزان درصد رو هم باید از فروشنده بپرسید چون بسته بندی های کوچک رو خودشون درست میکنن و به همین دلیل برچسب نداره و برچسب روی بسته های بزرگ بوده که از کارخونه تحویل گرفتن.
            پیروز و تندرست باشید

  179. با سلام برای تولید قطعات پلی اورتان(فوم چوب) میشه ااز قالب های سیلیکونی استفاده کرد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

  180. با سلام
    من خودم هم با پلی استر کار میکنم هم با اپوکسی
    می خواستم بدونم شما اطلاعی در مورد خطرات ناشی از کار با این مواد دارین؟؟؟
    مثلا من شنیدم عقیم کنندست
    درسته؟
    از راه پوست یا تنفس
    ممنون

    1. سلام
      هر کاری خطرات خودش رو داره
      شما اگه موقع راه رفتن یا آب خوردن هم حواست نباشه، یه بلایی سرت میاد
      اگه نکات ایمنی رو رعایت کنیم، دستکش بپوشیم، ماسک مناسب بزنیم و محل کارمون هم تهویه مناسب داشته باشه، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه کلا یک نفر به این گونه مواد حساسیت داشته باشه
      در کل، نگران نباشید

      پیروز و تندرست باشید

  181. سلام و عرض خسته نباشید .. ببخشید سوال پیش پاافتاده ای میپرسم
    برای اولین بار با نیم پلی استر کار کردم …….. منتهی دستام به پلی استر آغشته شده …… با تینر فوری و بنزین پاک نشد .. حلال خاصی داره ؟

    1. سلام

      اگه روی دستتون خشک بشه دیگه با حلال پاک نمیشه، باید با اسکاچ زبر بشوری تا کنده و پاک بشه

      پیروز و تندرست باشید

  182. با سلام
    ضمن اینکه از چه موادی میشه برای شل کردن رزین استفاده کرد منظور اینکه از حالت مربایی شل تر شود

    1. سلام

      میتونید از حلال هایی مانند استون، استایرین و یا تینر فوری ده هزار استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  183. با سلام
    میخواستم بدونم که از چه موادی برای نرم نگه داشتن رزین پلی استر میشه استفاده کرد ؟ منظور اینکه حالت خمیری داشته باشه بعد از سفت شدن مثل پلاستیک های نرم

    1. سلام
      پلی استر این قابلیت را ندارد.
      باید از رزین پلی یورتان الاستومر استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  184. با عرض سلام
    منظورتون این بود که چون الیاف استفاده نمیشه پس در نتیجه شکننده میشن..؟جز رعایت حلالها و خشک کننده هیچ راهکار دیگه ای وجود نداره؟یا افزودنی دیگه ای هست؟

      1. سلام
        پودر سلیس رو به جای کربنات کلسیم استفاده کنم؟یا اینکه به همه مواد اضافه کنم؟ مقدار چقدر؟

        1. سلام
          به رزین اضافه کنید. وقتی به رزین اضافه بشه در حقیقت به همه چی اضافه شده
          مقدارش به نیازتون بستگی داره

          پیروز و تندرست باشید

  185. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    من دو ساله دارم مجسمه پلی استری میسازم و قالبسازی تمامی کارامم خودم انجام میدم از قبیل تابلو..مجسمه های کوچیک و بزرگ توخالی…اما مشکلی که دارم اینه که مجسمه ها از استحکام لازم برخوردار نیستند ترد و شکننده هستند لطفا درخصوص مقاوم سازی بیشتر توضیحاتی ارایه کنید ممنونم…لازم به ذکره از حجم دهنده کربنات کلسیم استفاده میکنم چون در دسترس تره و نسبت اختلاط رو معمولا یک رزین ۲ کربنات میگیرم یا ۳ میگیرم..چه عواملی باعث تردی میشه جدای از مقدار هاردنر یا خشک کن..

    1. سلام
      مجسمه های تو خالی که الیاف فایبرگلاس نداشته باشن، شکننده میشن ولی درکل استفاده زیاد از حلال یا تینر و همچنین مقدار زیاد خشک کن باعث شکنندگی بیشتر میشوند

      پیروز و تندرست باشید

  186. با سلام مهندس
    بنده رنگ کار صنایع چوبی و مبلمان هستم
    یه راهنمایی میخواستم از حضرت عالی . من تو نیم پلستر کاری مشکل دارم موقعه که پلستر خشک میشه و بعد یه مدت رنگش متمایل به زردی یا لکه مانند میشه علتش چیه و درضمن.برای آماده سازی نیم پلستر چه میزان خشک کن اضافه کنم که هم به صورت نرمال خشک بشه و تغیر رنگ نده و اگه خشک کن کم زده باشم و نیم پلستر خشک نشه اصلا و ست بهش بچسبه با چی پاکش کنم که باز مجددا روش کار کنم و برای شاپان کاری به چه روش اقدام کنم شاپان به رنگ نفوذ نکنه و تغیر رنگ نده
    ممنون میشم از حضرت عالی که از تجربیات با ارزشتون رو در اختیارم بگذارین یا علی.

    1. سلام
      متاسفانه در این زمینه که شما مطرح کردید، تجربه و اطلاعاتی ندارم

      پیروز و تندرست باشید

    2. با سلام
      نیم پلی استری که در صنعت رنگ کاری استفاده میشود با پلی استری که در مجسه سازی استفاده میشود متفاوت میباشد. هرچه مقدار خشک کن نیم پلی استر بیشتر شود کار ها زود تر خشک میشودو رنگ آن کدرتر میشود. باید برای خوب در آمد رنگ از مواد خشک کن کم استفاده کرد و بعد کارهارا در اتاق خشک کن برای ۲۴ ساعت قرارداد لازم به ذکد است اتاق خشک کن به جایی گفته میشود که هیچ گرد وخاکی و رفت و آمدی در آن نباشد.

      1. سلام بر آقا صالح
        ممنون که اطلاعان خوبت رو در اختیار دیگران قرار دادی.

        پیروز و تندرست باشید

  187. سلام میگن رزین خ خ ضرر داره و تنفس در محیط استفاده از رزین خ بده و …
    من میخوام در حد درست کردن بدلیجات و مهره و … از رزین استفاده کنم . اما ترسیده شدم
    میشه لطف کنید راهنماییم اکنید

    1. سلام
      خ یعنی خیلی؟

      تا پنج کیلو در روز هیچ ضرری نداره
      البته بهتره که محل کار دارای تهویه مناسب باشه و همچنین از ماسک مناسب هم استفاده بشه
      پیروز و تندرست باشید

  188. با سلام و تشکر از مطالبتان ۲سوال داشتم اولی روش از بین بردن بوی پلی استر میخواستم بدون دویم شفاف کردن پلیستر برای ساختن سگ نورانی میخواستم بدونم مرسی از راهنمایتون

    1. سلام
      ۱- متاسفانه پلی استر همیشه این بوی تند را دارد ولی پس از اینکه در قالب ریخته بشه و خشک شود، پس از چند روز بوی آن از بین میرود و یا اگه پس از خشک شدن روی اون رو با یک لایه کلیر یا روغن جلا یا هر رنگ دیگری بپوشانید زودتر بوی اون از بین میره
      ۲- پلی استر به خودی خود تقریبا شفافه ولی محصول بعضی از شرکت ها شفاف تره و بعضی دیگر به زردی میزنه و همچنین اگه شما از پرکننده استفاده نکنید یا از کوبالت کمتری استفاده کنید رزین شما شفاف تر خواهد بود ولی رزین اپوکسی کاملا شفافه

      پیروز و تندرست باشید

  189. سلام.ممنون بابت اطلاعات مفیدتون.
    من روی رزین اپوکسی شفاف نقاشی میکنم.ولی یه عکس دیدم که نقاشی که اون شخص روی رزین کشیده بود روی یک پایه شفاف با شکل منحنی بود که احتمال دادم رزین باشه.دلم میخواست بدونم چطور میشه یک پایه از رزین شفاف تهیه کرد.
    اگه بشه میخواستم شخصه باهاتون صحبت کنم یا تو تلگرام عکس رو براتون بفرستم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      باید از یک پایه که مورد نظر است یک قالب تهیه کرد و سپس با رزین شفاف آن را پر کرد
      در تلگرام در خدمتتون هستم

      پیروز و تندرست باشید

  190. سلام و خسته نباشید و تشکر فراوان بابت پاسخگویی بسیار عالی به سوالات جوانان تشنه ی دانش
    سوالی دارم از خدمتتون
    من مدتی ه که قصد دارم با رزین کار کنم و مقداری هم خریداری کردم.سوالم اینه که میزان هارنر برا ریزین پلی استر ، نسبت به وزن رزین خالص سنجیده میشه یا بعد از اینکه رزین رو با پرکننده مخلوط کردم ، نسبت به وزن بدست اومده باید هاردنر اضافه کنم؟
    سوال بعدیم هم اینه که آیا میشه به رزین سیلیکون پرکننده اضاف کرد؟
    ممنونم از شما

    1. سلام
      ۱- اگر میزان پرکننده تون زیاد نیست، مشکلی نداره ولی اگه میزان پرکننده زیاد باشه باید به اندازه حجم رزین هاردنر و کوبالت رو اضافه کرد

      ۲- اگر منظورتون خود سیلیکون است، سیلیکون جزء رزین ها نیست. برای سیلیکون هم میتونید از پودر اروزیل (Erosil) به عنوان پرکننده استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  191. با سلام تشکر از سایت خوبتون
    من میخوام یک سطح چوب را با فلز چسب بزنم ایا رزین با هاردنر و شتاب دهنده جواب میده ؟
    و بعد از ان اگر کنف رو با این چسب ها بزنم و دور چوب و فلز را ببندم محکم میشود ؟ و قابلیت سمباده زدن و صاف شدن دارد ؟
    لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام
      متاسفانه منظورتون رو متوجه نشدم.
      سطح چوب رو با فلز چسب بزنید؟
      از رزین به عنوان چسب استفاده کنید؟
      کنف رو کجا بزنید؟
      بعدا کنف رو سمباده بزنید؟
      اگه شفاف تر بیان کنید، میشه کمکتان کرد.

      پیروز و تندرست باشید

      1. سلام ادمین جان
        راه رو اشتباه رفتم فک کنم باید از اپوکسی رزین استفاده کنم . دارم یه کاردستی درست میکنم از چوب و فلز که باید مقاوم باشه.
        اپوکسی رزین چسب قوی هست ؟ چقدره ؟
        کنف رو هم میخوام اغشته به چسب کنم تا چسب رو دور چوب و اهن نگه داره و ریزش نکه و دورش خشک بشه . که بعد از خشک شدن بشه سمباده زد
        (با رزین پلی استر زدم جواب نداد ) در ضمن هیچ قالبی هم ندارم
        ایا اپوکسی رزین جواب میدهد ؟

        1. سلام
          اپوکسی قویتره ولی واسه کار شما جواب نمیده، تازه هشت نه ساعت هم طول میکشه تا خشک بشه.
          فکر کنم از چسب یک دو سه استفاده کنید، بهتر باشه

          پیروز و تندرست باشید

  192. سلام ممنون از مطالب خوبتون . میزان دقیق مخلوط کردن رزین آپوکسی و هاردنر رو بر حسب کاری که میخوایم انجام بدیم فرق میکنه؟ واینکه فرمودید مثلا هاردنر رو از ۱% تا۴% میشه اضافه کرد، میخواستم بدونم چطوری این درصدها رو باید استفاده کنیم؟ ممنون از اطلاعاتتون.

    1. سلام

      میزان هاردنر برای رزین اپوکسی به دو صورت است. یک هاردنر ۱۰ درصد و یک هاردنر ۵۰ درصد. اگر هاردنرتون ۱۰ درصد باشه، به هر مقدار رزینی که استفاده میکیند باید ۱۰ درصد هاردنر اضافه کنید و اگر ۵۰ درصد باشه باید ۵۰ درصد هاردنر اضافه کنید.

      پیروز و تندرست باشید

  193. سلام با تشکر از زحمات شما دوست عزیز
    می خواستم بدونم اگه من یه سطح رو با پلی استر ایستاده مات بپوشونم پس از خشک شدن یه سطح جیر مانند به من میده؟
    اگر نه از چی میتونم استفاده کنم که حالت جیر یا نبوک داشته باشه
    ممنون

    1. سلام

      متاسفانه در این زمینه تجربه چندانی ندارم. پیشنهاد میدم از شخصی که رنگ کاری چوب انجام میده مشورت بگیری

      پیروز و تندرست باشید

  194. با سلام من ازفیلم پلی استر در کارم استفاده میکنم خواستم بدونم شما چسبی رو میشناسید که فیلم پلی استرو به فیلم پلی استر بچسبونه؟ ایا از رزین پلی استر میشه استفاده کرد؟

    1. سلام
      متاسفانه تجربه چنین چیزی رو ندارم
      ولی یک بار امتحان کردنش ضرری نداره، چون چسبندگی رزین پلی استر (البته به همراه کوبالت و هاردنر) بسیار زیاده و تقریباً به همه چیز میچسبه

      پیروز و تندرست باشید

  195. با سلام.من تا به حال از رزین استفاده نکردم.در عکسی که برای توضیحاتتون گذاشته بودید رنگ رزین کهربایی است.من نیاز به محیطی کاملا شیشه ای و بی رنگ دارم.در رزین ها همچین حالتی وجود داره؟
    با تشکر

    1. سلام
      بیشتر رزین های پلی استر، رنگی متمایل به زرد دارند ولی پلی استر های شفاف هم وجود داره. در کل پلی استر اگر شفاف هم باشه پس از تولید محصول به مرور زمان به رنگ زرد متمایل میشه.
      شما باید از رزین اپوکسی استفاده کنید که کاملا شفافه و زرد نمیشه

      پیروز و تندرست باشید

  196. با سلام .
    دوست عزیز پرسش من اینه که آیا شما میدونید روی سطح اصلی مجسمه جچوری میشه رنگ حالت ابر و باد ایجاد کرد بدون اینکه اونو رنگ بزنیم یا نقاشی کنیم ، یعنی چه نوع رنگی داخل رزین بریزیم که حل نشه و ژل کد به شکل ابر و باد دربیاد ؟
    ممنون از شما

    1. سلام
      متاسفانه با ژل کت نمیتوان تصاویر ابر و بادی درست کرد.
      اگه قالب شما مسطح باشه و بخواهین رزین رو داخل اون بریزید، میشه خمیر رنگ یا همون پیگمنت رو داخل رزین مخلوط کرد به شکلی که فقط پیگمنت یه مقدار قاطی بشه و به صورت ابر و باد در بیاد و سپس رزین رو داخل قالب ریخت تا محصول هم به شکل ابرو باد در بیاد. یا اینکه رزین رو به صورت بی رنگ داخل قالب بریزید و سپس چند قطره پیگمنت که میتونه از رنگ های متفاوت هم باشه در قسمت های مختلف رزین ریخت و به صورت نا منظم با هم مخلوط کرد تا به صورت ابر و باد در بیاد. نا گفته نماند که البته باید با تکرار به مهارت لازم دست پیدا کرد.

      یه روش هم هست که رنگ روغنی یا هر رنگی که با آب مخلوط نشود رو داخل آب میریزن و رنگ روی آب معلق میمونه که این رنگ میتونه شامل رنگ های متفاوت باشه و میشه به شکل های مختلف مثل ابر و باد یا توپ توپی باشه و سپس محصول را داخل آب فرو میبرن و این رنگ به محصول میچسبه و تصاویر زیبایی رو به وجود میاره
      پیروز و تندرست باشید

  197. با سلام و تشکر از شما
    واقعیتش این ادعای فروشندگان کار هاست که اغلب هم کارهایی است که روکش ورق طلا دارند. من سعی میکنم یه نمونه بخرم و بشکنمش . اگه به نتیجه ای رسیدم خبرتون میدم.

  198. با سلام و احترام و عرض تشکر از اینکه اینطور صادقانه تجربیاتتون رو در اختیار بقیه میذارین.
    من برای یک جلسه ۳۰دقیقه ای آموزش در چند سال پیش ۲۰۰ تومن پرداخت کردم . بنده دو تا سوال داشتم از خدمتتون . یکی اینکه مجسمه هایی که با جنش فایبرگلاس میزنم چندین روز بعد از خشک شدن هم بوی تندی داره . آیا رزین های پلی استر مختلف تولید کارخانجات متفاوت در این مورد فرقی میکنن یا مشکل از نسبت موادمه یا اینکه این مورد طبیعیه؟
    یه سوال دیگه اینکه در ساخت مجسمه هایی که به عنوان مجسمه رزینی فروخته میشه ( نه مجسمه پلی استری ) و با اینکه لایه نازکی دارد استحکامش بالاست چه نوع رزینی استفاده میکنن. در سایت های خارجی به عنوان پلی رزین نام برده میشه ظاهرا.

    1. سلام
      با سپاس از نظر لطف شما

      بوی پلی استر تا چندین روز به مشام خواهد رسید و رفته رفته کم خواهد شد و هر چه در محیط باز و نور آفتاب باشه زودتر بوی خودشو از دست میده
      پلی استر کلاً بوی بد و تندی داره و تولیدات کارخانجات مختلف هم تفاوت چشمگیری ندارن

      البته هر چقدر مقدار رزین بیشتر باشه این بو هم بیشتر خواهد بود

      در مورد پلی رزین هم تا اونجایی که من جستجو کردم، اصولا از همین پلی استر استفاده میشه و فقط نوع پرکننده ای که استفاده میکنند فرق داره. اگه رزینی باشه که با یک لایه نازک استقامت بالایی نیز داشته باشه، مطمئناً برای ساخت مجسمه و لوازم دکوری مقرون به صرفه نخواهد بود.

      این مجسمه با لایه نازکی که میفرمایید رو خودتون از نزدیک دیدید یا خیر؟

  199. سلام
    من مدتی در کارگاه مجسمه سازی کار کردم البته با گچ
    کنجکاو شدم نحوه کار با پلی استر رابدونم
    خیلی ممنون اطلاعات خوبی کسب کردم.

  200. با سلام من میخام با استفاده از رزین اپوکسی عدسی دو‌کوژ درست کنم کدود ۴۲ ملیمتر ایا بعد از خشک‌شدن فاصله کانونی کمتر میشه؟؟ و عدسی کوچکتر میشه؟ و اینکه میخام از قالب سلیکونی استفاده کنم ایا ماده دیگه ای پبرای ساخت عدسی پلاستیکی پیشنهاد میدید ؟

    1. سلام
      پوزش بابت تاخیر

      اگه از اپوکسی استفاده کنید، تغییری در نمونه نهایی به وجود نمیاد و بهترین گزینه است

      پیروز و تندرست باشد

  201. سلام
    بسته های اموزشی بسیار عالی و سودمند بود.
    ممنون میشم راجب تشخیص کیفیت مطلوب و اصل بودن مواد در موقع خرید هم اطلاعاتی بدین
    با تشکر.

    1. سلام

      سپاسگزارم

      متاسفانه به دلیل گستردگی و تنوع در مواد شیمیایی، نمیتوان یک قانون کلی در نظر گرفت و فقط باید به فروشنده اعتماد داشته باشید یا فروشنده مطمئنی پیدا کنید

      پیروز و تندرست باشید

  202. با سلام و خسته نباشید
    استاد برای زمینه کار معرق نسبت ترکیب کبالت و هاردنر با رزین رو میشه بگید.عمق کار حدوداً ۴ میل میشه و بعد از ساب خوردن تقریباً بین ۲ تا ۳ مشل میشه و بعد ۲ میل هم پلیستر براق روش میاد.

  203. سلام
    مرسی از اطلاعات خیلی خوبی که اینجا گذاشتین
    من یک سوال دارم
    من از رزین به عنوان سطح میز می خوام استفاده کنم که تیکه های سنگ یا چیزایه دیگه هم توش باشه
    قبل از اینکه کارو کلا انجام بدم چند بار تست کردم با درصدها ور مقادیر متفاوت و به شفافیت و رنگ دلخواه رسیدم
    اما مشکلی که هست اینه که محصول نهایی ضد خش نیست و مثلا با کشیده شدن کلید یا جسم سخت دیگه خیلی راحت خش بر میداره
    می خواستم ببینم برای این راه حلی هست آیا؟چون سطحی مثل سطح میز که وسایل قراره روش گذاشته و برداشته بشه باید ضدخش باشه
    درضمن من از رزینی که توو فایبر گلاس استفاده می شه (برای ترمیم خودرو) استفاده می کنم.
    ممنون از توجه شما

    1. سلام
      شما احتمالا از رزین پلی استر استفاده کردید، یک بار هم از رزین اپوکسی استفاده کنید حتماً نتیجه بهتری خواهید گرفت. رزین اپوکسی بسیار سخت تر از پلی استره و دیر تر خش بر میداره
      پیروز و تندرست باشید

  204. با عرض سلام و خسته نباشید
    از کجا می شه رزین ریختگری کریستالی خریداری کرد برا تحقیقات یا چطور می شه اونو تولید کرد؟؟؟
    با تشکر

    1. سلام
      با همه رزین ها میشه کار ریخته گری انجام داد ولی اگه میخواهید کریستالی باشه باید از رزین اپوکسی استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  205. سلام
    با تشکر از وقتی که میگذارید برای پاسخ به سوالات
    من یه قالب سیلیکون به ابعاد ۱۰*۸*۱۴ دارم و میخوام که داخل اون با مادهای کاملا شفاف پر بشه و نهایتا خروجی قالب شفاف باشه و پولیش خور باشه در ضمن قطر کار ۱۴cm هستش از چی استفاده کنم که هم شفاف باشه و اینکه ترک نخوره؟

  206. سلام.خسته نباشید.میخاستم بدونم ایا پلی استر بعد از اینکه از غالب ردومد و واسه ارسال ب بازار اماده شد حتما باید قبلش داخل کوره بره و حرارت ببینه؟ بعد از اینکه نقاشی شد چطور؟ بازم باید داخل کوره بره؟
    ممنونم ازتون

  207. سلام.من با رزین اپوکسی کار کردم.ترکیبم طبق دستور روی رزین نصف رزین نصف هاردنر بود.کارم که خشک میشه بعدش حتی چند روز بعدش اگه خیلی محکم روش خط بکشی یا دستتو فشار بدی جاش میمونه و مات میشه.باید چیکار کنم؟سطحشو سیقل بدم؟ یا کار دیگه ای لازمه؟

    1. سلام
      سه تا دلیل میتونه داشته باشه
      ۱_ درصد مواد رو اشتباه ریختی، هر چقدر رزین میریزی باید نصف اون رو هاردنر بریزی نه نصف به نصف
      ۲_ شاید رزینت فاسد شده باشه
      ۳_ یا رزینت تو سرما بوده یا تو سرما موادت رو ریختی
      به احتمال زیاد همونجوری باقی بماند و نشه کاریش کرد

      پیروز و تندرست باشید

  208. سلام
    ممنون از سایت خوبتون و اینکه برای پاسخ دادن وقت میزارید
    من یک مکعب به ابعاد تقریبی ۸*۸*۱۰ سانتی متر را از رزین پلی استر ساختم
    قالبم از جنس طلق(پلکسی) هست و درصد ترکیب رزین با هاردنر و کبالت را بر اساس نظر فروشنده اعمال کردم
    مشکلی که دارم اینه که وقتی کاملا رزین خشک میشه ترک می خوره. البته یک نمونه کوچکتر ریختم اما ترک نخورد. البته در ریختن نمونه کوچکتر پس از ریختن کوبالت، هاردنر را در دو مرحله اضافه کردم(در محاسبه مقدار لازم هاردنر اشتباه کرده بودم). میخواستم بدونم چکار کنم که قطعه با ابعاد ۸*۸*۱۰ سانتی متر ترک نخوره؟ آبا در دو مرحله اضافه کردن هاردنر مزیتی داره؟
    ممنون

    1. سلام
      ممنون از نظر لطف شما

      البته فکر کنم منظورتون از اینکه قالبتون از جنس پلکسی هست اینه که نمونه ای که از روی اون قالب تهیه کردید از جنس پلکسی بوده وگرنه رزین به پلکسی میچسبه.

      ترک خوردن کار شما به احتمال زیاد میتونه به خاطر درصد نادرست کوبالت و هاردنرتون باشه. اگه هاردنرتون زیاد باشه یا قوی باشه و شما هم زیاد بریزید، احتمال ترک خوردن کار زیاد میشه
      دو مرحله اضافه کردن هم تاثیری نداره
      میزان استفاده از کوبالت از نیم درصد تا چهار درصد و میزان هاردنر هم دو برابر مقدار کوبالت و حداکثر چهار درصد هستش. یعنی اگه شما دو درصد کوبالت ریختی باید چهار درصد هاردنر بریزی ولی اگه سه درصد کوبالت ریختی نمیتونی شش درصد هاردنر بریزی چون سقفش چهار درصده.
      این میزان باید دقیق باشه و به صورت چشمی و حسی انجام نشه

      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      برای سمباده کاری میتونید از کاغذ سمباده های “پوست آب” که در نقاشی اتوموبیل استفاده میشه استفاده کنید و تقریبا همه مغازه های رنگ فروشی دارن. برای اینکه گرد و غبار کمتری هم ایجاد بشه و روانتر کار کنید میتونید یه ظرف آب کنارتون بذارید و سمباده رو خیس کنید.
      از شماره های ۱۰۰، ۱۲۰ میتونید استفاده کنید و اگه خواستید صیقلی تر بشه از شماره ۲۰۰ استفاده کنید. درکل هرچی شماره سمباده کمتر باشه زبرتره و هرچی شمارش بیشتر بشه نرمتره

      پیروز و تندرست باشید

  209. سلام
    پلی استر غیر اشباع کلا به قالب سیلیکونی نمی چسبه؟
    یا باید قالب رو چرب کنیم تا نچسبه؟
    اگه بخوام از یه قالب بدون انعطاف استفاده کنم از چه جنسی قالب باید تهیه کنم؟
    رزین غیر اشباع بعد از سفت شدن قابلیت پولیش خوری داره؟طوری شفاف هست که خورده سنگای رنگی کاملا شفاف و به همون رنگ از بیرون مشخص بشه؟

    1. سلام
      هیچ چیزی به سیلیکون نمیچسبه مگر خود سیلیکون
      به هیچ ماده جدا کننده و چرب کننده ای هم نیاز نیست
      قالب بدون انعطاف رو واسه چه کاری میخواهید استفاده کنید؟
      رزین پس از خشک شدن به خوبی سمباده و پولیش میشه
      پلی استر شفاف هست ولی یه کم به زردی میزنه، اگه میخواهید خیلی شفاف باشه باید از رزین اپوکسی استفاده کنین

      پیروز و تندرست باشید

  210. باسلام وتشکر.من یه مدته دارم کارمی کنم.امایه مشکل پیش اومده.مشکلم اینه که وقتی کاروازقالب درمیارم دراثرحباب تمام سوراخ سوراخ شده.من هم کبالت هاردنرراکم میریزم وهم ارام هم میزنم.خواهش می کنم راهنمایی کنید.باتشکر

    1. سلام
      با توجه به مواردی که ذکر کردید که رعایت میکنید، دو حالت باقی میمونه. یکی اینکه شاید شما از پرکننده هایی مثل کربنات کلسیم یا مل استفاده میکنید و مقدارش هم زیاده و باعث میشه که رزین شما سفت تر بشه و نتونه خوب حرکت کنه و به همه جا برسه و ایجاد حباب میکنه. دوم هم اینکه احتمالا مواد رو به یکباره داخل قالب میریزید و همه جا پخش میکنید و به همین دلیل هوا فرصت خارج شدن پیدا نمیکنه و گیر میفته و ایجاد حباب یا همون سوراخ میکنه.
      پیشنهاد میکنم پس از اینکه موادتون رو داخل قالب ریختید، قالبتون را به حالت ویبره با دست بلرزونید تا اگه حباب داره، خارج بشه و کارتون تمیز در بیاد.

      پیروز و تندرست باشید

  211. سلام
    خسته نباشید و ممنون
    من قصد دارم یه مجسمه بسازم که جنسی شبیه به پلی استر داشته باشه اما نمیخوام قالب گیری کنم. اگر بخوام ماده ای خمیری شکل داشته باشم که بتونم با دست بهش: شکل بدم(مثل خمیر مجسمه) از چه مواد و چه ترکیبی استفاده کننم؟(سبکی و مقاومت دربرابر آب و تا حدودی محکمیش برام مهمه) همچنین میخواستم بدونم رزین پس از خشک شدن برای انسان ضرر داره یا خیر.آیا میتونم باهاش وسایل بازی برای کودک بسازم؟(باتوجه به اینکه ممکنه اونو به دهانش ببره)

    1. سلام
      خمیر مجسمه سازی هیچ وقت سفت نمیشه و به کار شما نمیاد. شما باید از خمیرهای گل سازی یا عروسک سازی استفاده کنید. با یه جستجوی کوچک در اینترنت میتونید ترکیبات و روش ساخت شون رو پیدا کنید.
      پلی استر پس از خشک شدن هیچ ضرری نخواهد داشت.
      ضمناً با پلی استر نمیتونید چیزی بسازید مگر اینکه قالب داشته باشید

      پیروز و تندرست باشید

  212. باسلام
    آیا میشه سازگار کننده انیدرید مالییک با رزین پلی استر جهت ساخت کامپوزیت با الیاف طبیعی مثل برگ خرما استفاده کرد لطفا اگه اطلاعاتی دز این زمینه دارید راهنمایی کنید ممنون

  213. باسلام و عرض خسته نباشید
    من به دنبال درست کردن چیزی شبیه کاشی ولی در ابعاد بزرگم
    اولا اینکه پلی استر در روی بتن قرار میگیره؟مثل سنگ و کاشی
    وثانیا اینکه کاملا مقاوم وضد هب شه چیکار باید کرد؟
    ودر اخر میشه برا ارزون در اومدنش با توجه به اینکه ضد آب بمونه موادی رو بهش اضافه کرد؟مثلا چ موادی میشه؟

    1. سلام
      اگر در پشت آن شیار یا برجستگی ایجاد کنید، میشود آن را روی سیمان کار کرد
      پلی استر پس از خشک شدن کاملا مقاوم و ضد آب میشود
      میتوانید به آن مل، پودر سنگ و یا کربنات کلسیم اضافه کنید
      موفق باشید

  214. سلام من مجسمه های کوچک چوبی درست میکنم و از رزین پلی استر استفاده میکنم بت سرنگ به این صورت که ۲.۵ ml پلی استر ۳ قطره کوبالت و ۶ قطره هاردنر اما مرتب دون دون رزوی کار ایجاد میشه مشکل کارم از کجاست ممنون

    1. سلام
      نسبت به مقدار پلی استر، مقدار کوبالت و هاردنرتون زیاده
      میزان استفاده از کوبالت از نیم درصد تا چهار درصد و میزان هاردنر هم دو برابر مقدار کوبالت و حداکثر چهار درصد هستش. یعنی اگه شما دو درصد کوبالت ریختی باید چهار درصد هاردنر بریزی ولی اگه سه درصد کوبالت ریختی نمیتونی شش درصد هاردنر بریزی چون سقفش چهار درصده.
      با توجه به اینکه مقدار پلی استر شما خیلی کمه و محاسبه درصد کوبالت و هاردنرش مشکله، و از یک قطره کمتر هم نمیشه ریخت، شما یک قطره کوبالت و دو قطره هاردنر بریز. اگر هم قالبت اجازه میده، زمانی که موادت رو ریختی مثل حالت ویبره قالبت رو بلرزون که اگه هوا داره هواش از بین بره. نکته دیگه اینکه هنگام مخلوط کردن مواد با هم، مواد را به آرومی به هم بزنید تا حباب ایجاد نشه. استاندارش هم یک تا دو دور در ثانیه هست
      ایشالا که مشکلت حل میشه

      پیروز و تندرست باشید

  215. سلام
    برای پاک کردن پلی استر پس از خشک شدن حلال وجود داره؟
    سطح کاشی های مربعی کوچک که با پلی استر به خاطر زیبایی به ضخامت یک میلیمتر پوشانده شده والان بعد از چند سال بیشتر این سطح ترک خورده یا کنده شده،
    آیا راه حلی برای پاک کردن آن وجود دارد؟
    یکی از دوستان گفتند از استایرن مایع استفاده کنیم ولی انواع مختلفی دارد
    لطفا راهنمایی کنید
    با سپاس

    1. سلام
      پلی استر پس از خشک شدن دیگر قابل حل شدن نیست و نمی توان کاری کرد، استایرن نقش رقیق کننده و حلال پلی استر را دارد ولی فقط در زمانی که پلی استر هنوز مایع است و خشک نشده باشد
      پیشنهاد میشود که سطح مورد نظر را پس از زیرسازی مجدد، با رزین اپوکسی بپوشانید که نسبت به سایر رزین ها دارای عمر بسیار طولانی است
      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      استفاده تا پنج کیلو در روز و در یک محیط معمولی مشکلی نداره، ولی برای استفاده بیشتر باید محیطی با تهویه مناسب داشته باشید و از ماسک هم استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  216. سلام وقتی مایع فیلم روی کار میزنم از هم باز میشه و صافی سطح قالب از بین میره دلیلش چی هست

    1. سلام
      اگه برای قالب گیری با سیلیکون از مایع جدا کننده فیلم استفاده میکنید و مشکل به وجود میاد، از اسپری سیلیکون استفاده کنید و اگه تهیه کردنش براتون مشکله، یه مقدار روغن مایع رو با قلم مو روی کارتون بزنید.
      اگه توی قالب سیلیکونی مایع میزنید که کار راحت تر از توی قالب در بیاد، احتیاج به این کار نیست.

      پیروز و تندرست باشید

  217. سلام.
    ضمن سپاس از وقتی که به رایگان در اختیار علاقه مندان گذاشته اید.
    من تقریبا تمام نوشته های شمارو خوندم اما متوجه نشدم برای ساخت قالبهای بزرگ حدود ۵۰*۱۰۰ سانت دقیقا باید چیکار کنیم؟
    با تشکر

    1. سلام
      بستگی به نمونه کار شما داره
      اگه تخت باشه، خیلی دردسر نداره و میشه یه قالب یک تکه ازش تهیه کرد و اگه تخت باشه و دو رو هم باشه میشه یه قالب دو تکه ازش تهیه کرد.
      اگه تجربه قالبسازی داشته باشی میتونی انجام بدی وگرنه میتونی با تهیه فایل های آموزشی درون سایت به راحتی این کار را انجام بدی.
      اگه نمونه کار شما مثلا یه مجسمه بزرگ و سه بعدی باشه، یه مقدار قالب گیری اون فرق داره که آموزش اون هم به زودی در سایت قرار خواهد گرفت.
      پیروز و تندرست باشید

  218. سلام ، وقت بخیر
    برای تولید قاب عکس برای اینکه بتونم در مصرف رزین صرفه جویی کنم چقدر باید مل بهش اضافه کنم؟ در اینصورت ممکنه قاب ضربه پذیر بشه؟ استفاده از خاک اره چطور باید باشه؟

    1. سلام
      بستگی به ریزه کاری نمونه تون داره. بهترین حالت اینه که یه لایه نازک از پلی استر با مقدار کمی مل رو در قالب بریزی و زمانی که داشت سفت میشد پلی استر با مل بیشتر (میتونی نصف به نصف هم بریزی) رو پشت اون بریزی. اینطوری هم ریزه کاری ها در میاد هم صرفه جویی میشه.
      اگه استفاده از پر کننده و حلّال زیاد باشه، استحکام کار کم میشه
      شرایط استفاده از خاک اره هم مثل مل است

      ضمناً اطلاعات تکمیلی درباره رزین که توی همین صفحه است، اطلاعات خوبی در مورد پرکننده ها داره
      پیروز و تندرست باشید

  219. با سلام و تشکر از مطالبتان لطفا بفرمایید بازاری برای تولید وفروش محصولات ودر چه زمینه ÷یشنهاد میکنید با تشکر فراوان از یاریتان ضمنا من در شهرستان ساکنم باز ممنون از توجهتان

    1. سلام
      خوشبختانه با توجه به قابلیت قالب های سیلیکونی، شما از هر چیزی که فکر کنید می توانید قالب دقیق تهیه کنید و از آن تولید کنید. این به شما بستگی داره که به چه چیزی علاقه دارید و یا چه چیزی مد نظر شماست. اگر وقت صرف کنید و نیاز بازار را پیدا کنید شک نداشته باشید که موفق خواهید شد
      ضمنا تولید از طریق قالب هاب سیلیکونی تنها روشی هست که کمترین هزینه را دارد

      پیروز و تندرست باشید

  220. من شهرستانم و اینجا مواد برای ساخت مجسمه پلی استری پیدا نمیشه لطفا ادرس یا شماره جایی از تهران که مواد داره و منصف هم باشه برای امثال من بزارید

    1. سلام
      اگر با مرکز فروش مواد شیمیایی به توافق برسم حتما این کار را خواهم کرد
      پیروز باشید

  221. با سلام. من از یک سی دی آموزسی تاحدودی یاد گرفتم اما یک سوال دارم. برای اطراف نمونه در مرحله قالبسازی بجای گٍل برای نمونه های بزرگ از چه چیزی میتوان استفاده کرد؟

    1. سلام
      میتوانید از تخته های چوب و یا هر چیزی که باعث مهار سیلیکون شما بشه به عنوان دیواره استفاده کنید

      پیروز و تندرست باشید

  222. با سلام و تشکر به خاطر مطالب بسیار مفیدتون
    اگر ما مل رو با پلی استر قاطی کنیم برای بصرفه بودن قیمت تمام شده چه میزان مل اضافه کنیم و اینکه ایا کیفیت کار پایین میاد یا تاثیر چندانی ندارد؟

    1. سلام
      شما میتونید نصف به نصف از مل و رزین استفاده کنید. در صورتی که کار شما ریزه کاری و پیچ و خم های زیاد داشته باشه باید نسبت رزین به مل بیشتر باشه تا رزین خیلی سفت نشه و به همه قسمتا برسه

      پیروز و تندرست باشید

  223. سلام من تاحالا اصلا کار نکردم ودلم می خواد کارای شفاف درست کنم که مثلا توش گل وچیزای دیگه هس ولی هیچ اطلاعاتی نسبت به وسایل مورد نیازش ندارم میشه لطفا بفرمایید که دقیقا چه چیزایی لازمه برای شروع ساخت مجسمه شفاف وکدوم مغازه ها این وسایلو دارن؟
    ممنون

    1. سلام

      زرافه؟؟؟

      وسایل خاصی احتیاج نداره، مهمترین قسمت این کار داشتن یه فضای مناسب با تهویه مناسب برای کار کردنه

      شما یا خودتون میتونید یه محصول تولید کنید یا میتونید از یه محصول مورد نظر قالب بگیرید که قالب گیری رو هم میتونید از همین سایت یاد بگیرید و فقط به جای کوبالت بنفش رنگ باید از کوبالت بی رنگ استفاده کنید تا محصولتون شفاف بشه
      وسایل رو هم میتونی از فروشگاه های مواد شیمیایی تهیه کنی، البته اگه ساکن تهران باشی

      پیروز باشید

  224. سلام
    من قصد دارم تا با رزین پلی استر قطعات کوچک بسازم که سطح روی آنها بسیار صیقلی است، من قبلن این کار را با قالب سیلکونی و رزین اپوکسی انچام میدادمهمانند سطح قالب کیفیت سطح خیلی خوبی ایجاد میشد، اما رزین پلی استر وقتی از قالب سیلیکونی خارج میشود سطح کار خراب است و برجستگیهای ریزی (دون دون) شکل میگیرد که ظاهر کار خراب میشود
    به نظر شما آیا راهکاری برای ساخت یک قطعه خوب از یک قالب سیلیکونی وجود دارد

    1. سلام
      احتمالا یا هاردنر زیاد ریختید یا موادتون رو خیلی سریع هم زدید که حباب ایجاد شده، در غیر اینصورت پلی استر هم کاملا صاف و صیقلی خواهد بود
      البته اگه قطعه صنعتی تولید می کنید از همون اپکسی استفاده کنین که محکم تره

      پیروز باشید

  225. ممنون از بزرگواریتون .یک سواله دیگه
    یک قالب سیلیکون دارم با ظرفیت ۴ لیتر تقریبا حدود ۳/۵لیتر رزین داشتم و ۲ کیلو کربنات کلسیم که قالبمو پر کردم ولی کارم خیلی حالت پلاستیکی شده چون چند سال بود کار نکرده بودم تقریبا یکم ترسیده بودم بنابر این رزین بیشتری ریختم ولی کارم مثله کارای بیرون سفید نشده و بیشتر رزینه و خیلی سنگین شده قبلا سبکتر میشد در ضمن قالبم دو بعدی هست که مجسمه رو روی فیبر نصب میکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید برای این مقدار رزین چه مقدار پر کننده لازمه..

  226. با سلام و خسته نباشید من نقش برجسته روی فیبر کار میکنم که متریالش از چسب چوب و مل هست البته تجربه کار با زین و قالب سیلیکون هم دارم ..الان تابلویی دارم که در اون چند تا کوزه برجسته کار کردم .ولی میخوام کوزه هام توی تابلو حالت لعابی پیدا کنه البته نقاشی میشن ولی میخوام بافتم صیقلی باشه که خمیرم این امکانو به من نمیده.سوالم اینجاست ایا میتونم با قلمو رویه کوزه هامو یه لایه رزین بکشم که صیقلی بشن ایا ترک نمیخوره روی موادم …

    1. سلام
      یه پیشنهاد دارم براتون، یه بار به جای مل و چسب چوب از گچ بتونه با مارک کناف که آلمانیه و تو ایران بسته بندی میشه استفاده کنین، کار کردن باهاش خیلی راحته و فقط با آب مخلوط میشه و حداقل یک ساعت هم فرصت خشک شدن داره. البته مارک های دیگه هم هست ولی کناف یه چیز دیگس.

      چون سطح کوزه قوس داره نمیشه از رزین استفاده کرد، به خاطر اینکه رزین تا بخواد خشک بشه حرکت و شره میکنه. به نظر من پس از اینکه سطح کوزه ها رو با سمباده صاف و صیقلی و بعد هم رنگ کردین و خشک هم شد از اسپری کیلیر (Clear) یا به قول اکثراً اسپری کیلر استفاده کنین تا براق بشه

      پیروز و تندرست باشید

  227. با سلام و تشکر از مطالب ارزشمندتان
    درصورت امکان راهنمایی بفرمایید :
    آیا سیلیکون جهت ساخت قالب برای قطعات بتنی مناسب می باشد یا از پلی یورتان باید استفاده نمود؟کدام مناسب تر می باشد
    با تشکر

  228. سلام.
    بنده دبیر حرفه هستم الان هم میخوام اونو به بچه ها یاد بدم و میخواستم از تجربیات شما به صورت حضوری استفاده کنم (یه جلسه برای دانش آموزان بنده و به صورت عملی و حضوری توضیح دهید)تا با مشاغل مختلف و کار دستی های مختلف آشنا بشن و انشاالله علاقمند. باتشکر

    1. سلام
      بنده هم به این که به دانش آموزان آموزش بدم خیلی علاقه مندم ولی متاسفانه به دلیل مشغله کاری و نداشتن روز آزاد این کار برایم مقدور نیست.
      شما در کدام منطقه هستید؟

      پیروز باشید

  229. سلام ممنون از راهنماییتون.من یک هاردنر خریدم یک کم رنگ بنفش به رزین میده. مشکلش چیه؟

    1. سلام
      اونی که رنگش بنفشه، هاردنر نیست کوبالته. هاردنر بی رنگه یا یخورده به زردی میزنه. وقتی شما از پیگمنت یا همون مادر رنگ مورد نظرتون توی رزین استفاده کنید یا در آخر کار محصولتون رو رنگ کنید دیگه اون رنگ بنفش پیدا نیست و مشکلی به وجود نمیاره مگر اینکه بخواهید محصولتون بدون رنگ یا شفاف باشه که باید از کوبالت بی رنگ استفاده کنید و فکر می کنم قیمتش بالاتر از کوبالت بنفش باشه.

      پیروز باشید

  230. سلام.بابت مطالب خوبتون سپاسگزارم.به مجسمه سازی علاقه زیادی دارم.برای فروش نه برای خودم میخوام بسازم.میخوام طرحهایی که خودم توی ذهنم هست بسازم.یعنی نمونه اولیه که فرمودید من همون رو میخوام خودم بسازم.نمیدونم مربوط به این مطالب میشه یا نه.میتونید بنده رو راهنمایی کنید؟

    1. سلام
      این مواردی که در سایت آمده فقط برای زمانی است که بخواهیم از یک محصول و یا یک اثر هنری تکثیر کنیم و تولید انبوه داشته باشیم، در غیر اینصورت نیازی به این کارها نیست و شما فقط مجسمه را میسازید و از آن لذت می برید و اگر خواستید دیگران هم لذت ببرند میتوانید به وسیله این آموزشها از مجسمتون قالب گیری کنید و از آن تولید کنید

      پیروز و تندرست باشید

  231. سلام
    زمان هم زدن سیلیکون با هاردنر و زمان خشک شدن سیلیکون چقدره؟
    الان ۲۴ ساعت میگذره و هنوز سیلیکون من خشک نشده، چیکار کنم؟
    ممنون

    1. سلام
      هم زدنش زمان خاصی نداره، فقط باید کاملا هم بخوره تا خشک کن به همه جای سیلیکون برسه.
      زمان خشک شدن هم به میزان خشک کن بستگی داره، از پنج شش ساعت تا چهل و هشت ساعت. اگه خشک نشد با سرنگ یه مقدار خشک کن رو هم داخل و هم روی سطح کار تزریق کن و به آرامی ماساژ بدید و باز هم صبر کنید، ایشاالله مشکل بر طرف میشه
      پیروز باشید

      1. خیلی ممنون لطف کردین
        یه سوال دبگه این که سیلیکون رو تو چه ظرفی بریزم برا قالب گیری که موقع خارج کردن به ظرف نچسبه؟

        1. سلام
          از هر ظرفی میتونی استفاده کنی، حتی میتونی یه بطری شیر رو برداری و از وسط برش بزنی و از اون استفاده کنی. کلا اگه ظرفت پلاستیکی باشه راحت تری. در کل سیلیکون یه مقدار به ظرف میچسبه ولی پس از خشک شدنش به راحتی از ظرف جدا میشه

          موفق باشید

  232. با تشکر از مطالب اموزنده و راهنمایی های شما
    میخواستم راهنمایی کنید:
    برای پلی استر شفاف که ترک نخورزنش بسیار مهم هست با قطر ۳ میلیمتر، هاردنر و کبالت رو باید درصدش رو با وزن کردن مشخص کرد یا با سی سی ؟
    اگر امکانش هست درصد ترکیب رو هم راهنمایی بفرمایید با توجه به این که ترک نخوردنش خیلی مهمه

    با تشکر فراوان

    1. سلام
      وزن کردن یا با سی سی ریختن فرق نمی کنه، هر دو دقیقه، مهم درصد حساب کردنه چه با وزن چه با سی سی. اصولا سه درصد کبالت و پنج درصد هاردنر استفاده میشه، اگه جواب نگرفتید می تونید از هر کدوم کم کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. با همین درصدهایی که گفتم من خودم محصول با قطر سه میل تولید کردم و هیچ مشکلی نداشته.
      اگر هاردنر شما مشکل نداشته باشه محصولتون ترک نخواهد خورد. چون یک بار من هاردنر خودمو عوض کرده بودم حتی با قطر یک سانت هم کارم ترک میخورد و دوباره همون هاردنر قبلی رو تهیه کردم و مشکلم حل شد

      پیروز باشید

      1. خیلی خیلی ممنونم از راهنمایتون
        به نظر شما برای حذف حباب میشه از استون استفاده کرد یا نه؟
        واقعا سپاسگذارم

        1. سلام
          از تینر فوری ده هزار استفاده کنید. البته به روش ریختن رزین به داخل قالب هم بستگی داره، اگه مواد رو یکباره و سریع داخل قالب بریزید باعث ایجاد حباب میشه، باید به آرامی و از یک گوشه بریزید و در صورت نیاز با یک وسیله نازک مثل سیم مفتولی به رزین کمک کنید تا به همه جای قالب برسه
          پیروز باشید

  233. سلام
    میتونم بپرسم که آیا از این روش میشه برای ساخت جعبه استفاده کرد مثلا جعبه دستگاه یا مدار الکترونیکی ؟؟
    آیا مثله پلاستیک میشه از نظر مقاومت شکنندگی و کلا چه فرقی با پلاستیک داره؟؟
    قیمت این نوع رزین به همراه کبالت و خشک کن کیلویی چند هستش به طور تقریبی ؟؟
    پیشاپیش ممنونم از راهنمایتون

    1. سلام
      اگه فقط از پلی استر استفاده کنید و اندازه جعبتون یه مقدار بزرگ باشه باید حداقل ضخامت دیواره های جعبتون نیم سانت باشه و اگه میخواهید نازک تر باشه باید از ترکیب پلی استر و فایبر گلاس استفاده کنید که اون هم راه و روش خوشو داره.
      پلی استر هم وقتی خشک میشه شبیه پلاستیک میشه با این تفاوت که پلاستیک حالت ارتجاعی داره ولی پلی استر خشکه و اگه نازک باشه ممکنه با ضربه بشکنه
      قیمتش هم با کبالت و خشک کن بین ده تا پانزده هزار تومنه، کیلویی
      پیروز و تندرست باشید

  234. با سلام و عرض ادب ، برای ترکیب رزین و فایبرگلاس یا همون فیبر شیشه یا فیبر کربن به چه نحوی باید عمل کنیم . ابتدای به ساکن باید این الیاف رو از کجا خریداری کنیم و با چه نام تجاری فروخته میشن و قیمتشون چقدری هست؟ ضمنا میخواستم درصد ترکیبشون رو با رزین بدونم و اینکه در چه مرحله ای به رزین افزوده میشن ؟ و اینکه این ترکیبات باعث سبکتر یا سنگینتر شدن محصول نهایی میشن؟ خیلی سوال پرسیدم ، با عرض معذرت و تشکر پیشاپیش بابت پاسختون …

    1. سلام
      متاسفانه من خودم فایبر گلاس کار نمی کنم ولی یه مختصر اطلاعاتی دارم.
      این الیاف رو تقریبا همه رزین فروش ها دارن ولی من نام تجاری ای نمی شناسم ولی گرون نیست.
      روش کار هم به این صورت هست که شما یه لایه رزین رو با قلم مو توی قالب میمالی و تا خشک نشده یه لایه الیاف روش میذاری و با قلم مو روش رزین میمالی و با غلطک مخصوص حبابش رو میگیری و این کار رو تا چند لایه تکرار میکنی تا مقاومت مورد نظر رو به دست بیاری.
      الیاف چون سبک هستن خیلی به وزن محصول اضافه نمیشه و بیشتر مواقع از الیاف برای محصولاتی استفاده می کنن که ابعاد بزرگی داره و می خوان در عین محکم بودن، سبک هم باشه

      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام
      شخص خاصی رو نمی شناسم ولی عموما توی خیابون ناصرخسرو حوالی کوچه خدابنده لو هستن. اگه یه جستجو تو اینترنت بزنی حتما پیدا می کنی

      پیروز و تندرست باشید

  235. سلام تشکر از کمکی که به دوستان می کنید یک سوال اینکه خواص فیزیکی سیلیکون خشک شده نسبت به پلاستیک ها چگونه است؟ خصوصا در رابطه با مقاومت به ضربه فشار و دمای بالا؟ به عنوان مثال اگه یک قطعه صنعتی کاربردی پلاستیکی داشته باشید که بخواهید با تیراژ کم تولید کنید رزین جایگزین مناسبی هست؟اگر نه افزودنی شیمییایی یا فیزیکی به عنوان مثال نوعی از الیاف هست که هم حجم استفاده رزین رو پایین بیاره و مهمتر خواص فیزیکی رو افزایش بدیم؟ قبلا از پاسخگویی شما ممنونم

    1. سلام
      پلاستیک وقتی خشک بشه حالت ارتجاعی نداره یا حداقل خیلی کمه ولی سیلیکون خیلی نرم و منعطفه
      اگه سیلیکون تحت فشار باشه له می شه ولی اگه فشار برداشته بشه به حالت قبل بر میگرده و تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد هم تحمل حرارت داره
      برای تیراژ پایین، رزین گزینه بسیار خوبیه و مخصوصا اگه با فیبر شیشه یا همون فایبر گلاس و همچنین با فیبر کربن ترکیب بشه که بسیار هم محکم میشه

      پیروز و تندرست باشید

    1. سلام

      یه محل کار با تهویه مناسب
      ماسک مناسب و دستکش
      قالب سیلیکونی برای تولید محصول
      کبالت و خشک کن که با پلی استر مخلوط میشن
      رنگ های مختلف برای رنگ آمیزی محصول
      مقداری پر کننده مثل مل یا کربنات کلسیم
      یه چندتا ظرف پلاستیکی مثل بطری شیر برای مخلوط کردن پلی استر و افزودنی های آن
      و مقداری ابزار معمولی که توی هر خونه ای پیدا میشه
      و از همه مهمتر علاقه و تلاش

      پیروز و تندرست باشید

      1. سلام ممنون از جوابتون
        چند تا سوال دیگه
        برای خشک شدن مواد باید اونارو توی دستگاه خاصی گذاشت؟
        برای مخلوط کردن مواد چطور؟دستگاه خاصی لازمه؟
        قالب و مواد اولیه پلی استر گرونه؟ مثلا برای ساخت یه مجسمه عروسکی متوسط پول لازم برای قالب و مواد اولیه حدودا چند میشه؟
        ممنون

        1. سلام

          وقتی شما خشک کن و کوبالت رو به پلی استر اضافه کنی با توجه به درجه هوای محیط کار از ۵ تا ۲۰ دقیقه زمان میبره که کار خشک بشه و به هیچ دستگاهی نیاز نیست، مخلوط کردن مواد هم به هیچ دستگاهی نیاز نداره، اگه کارتون کوچک باشه با یه چوب بستنی هم میتونی مواد رو هم بزنی.
          قالب پلی استر که از جنس سیلیکون هست رو اگه خودت بسازی و سایزش هم بزرگ نباشه از ۳۰ هزار تومن شروع میشه ولی اگه کسی برات بسازه مطمئنا گرونتر میشه ولی در کل خیلی گرون نیست که نتونی کارتو شروع کنی. شاید در ابتدا بتونی با ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومن هم کارتو شروع کنی در صورتی که جایی واسه تولید داشته باشی و نخواهی اجاره بدی

          پیروز و پر تلاش باشید

          1. سلام
            متاسفانه با قالب پی وی سی کار نکردم و از قیمتش اطلاعی ندارم
            اگه مثل سیلیکون خاصیت نچسب بودن و تحمل دما رو داشته باشه میشه ازش استفاده کرد

            پیروز باشید

  236. با سلام در یک لیتر رزین رزیتان چقدر خوشک کن مخلوط کرد برای تولید جسمی به قطر ۱.۵در ابعاد ۳۳*۳۳ ممنون میشوم

    1. سلام
      شما باید ابتدا حجم قالب رو به دست بیاری و برای این کار می‌تونی از پیمانه مدرج یا حتی از سرنگ استفاده کنی و داخل قالب رو با آب پر کنی تا حجم قالب رو بر حسب لیتر یا سی‌سی به دست بیاری و بعد به ازای حجمی که به دست اومد شما ۵ درصد خشک کن و ۳ درصد کوبالت (مایع بنفش رنگ) اضافه می‌کنی و این را هم حتما میدانید که نباید خشک کن و کوبالت را همزمان اضافه کرد چون ممکنه باعث آتش سوزی بشود. در صورتی هم که خواستید کارتون یه مقدار دیرتر خشک بشه می‌تونی مقدار درصدها رو کمتر کنی ولی نه خیلی که کارتون اصلا خشک نشه

      پیروز باشید

      1. سلام
        جناب مهندس اگر. امکان دارد بفرمایید برای ساخت یک سرامیک شفاف که به هیچ عنوان تغیر رنگ ندهد از چه موادی باید استفاده کرد وبرای رنگی کردن آنها از چه رنگی بایستی استفاده کرد

  237. با سلام
    ممنون از سایت خوب و بینظیرتون
    یه سوال داشتم. میخواستم ببینم میشه گچ بارزین رو با هم ترکیب کرد؟
    رزین رو با چی قاطی کنیم تا ارزونتر در بیاد؟
    بازم ممنونم از اطلاعاتی که میدید.

    1. سلام
      گچ رو نمیتونی با رزین قاطی کنی ولی میتونی از مل که در بتونه سازی نقاشی ساختمان به کار میره و همچنین از خاک اره استفاده کنی.
      پیروز باشید

      1. سلام دوست عزیز
        توی فرمول چسب کاشی وسرامیک از چه نوع رزینی استفاده میشه و اسم تجاریش چیه؟ منظورم چسب پایه آب هست. ممنون

        1. سلام

          متاسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم و کمکی از بنده ساخته نیست

          پیروز و تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *